X AVISO DE COOKIES: Este sitio web hace uso de cookies con la finalidad de recopilar datos estadísticos anónimos de uso de la web, así como la mejora del funcionamiento y personalización de la experiencia de navegación del usuario. Aceptar Más información
Hoy es 22 de noviembre y se habla de enrique soriano à punt CVMC EMT VALENCIA Quique Dacosta
GRUPO PLAZA

segona jornada deL congrés de castelló

Els polítics responen al present de les arts escèniques 

7/02/2019 - 

CASTELLÓN. El sector professional de les arts escèniques es va reunir de nou ahir a Castelló amb la destacada presència de multiples companyies autonòmiques que es varen decidir a ocupar el Menador Espai Cultural per a reflexionar sobre les carències i possibilitats de futur que hi tenen el teatre, la dansa o el circ. Així doncs, després d'analitzar-se durant la primera jornada les mancances que habiten en el procés de creació, producció i distribució dels diferents espectacles artístics, així com la problemàtica existent que hi ha a l'hora d'escenificar-les a les fires o festivals; aquest era el torn dels representants polítics, qui havien de donar resposta a les peticions i incògnites llançades pels mateixos treballadors.

En aquest sentit, a la taula redona -moderada de nou per Tomas Ibáñez, vicepresident d'AVETID- es van asseure: la regidora de Cultura de Castelló, Verònica Ruiz i el delegat territorial de l'Institut Valencià de Cultura a Castelló (IVC), Alfonso Ribes, qui va ocupar el lloc del director general de l'entitat, Abel Guarinostambé invitat a l'acte. Tant de bo, no va ser aquesta l'absència més sonada; i és que el seient de la Diputació de Castelló es va quedar completament buit per problemes d'agenda. "Em fa pena perquè aquesta decisió va en detriment del sector. Evidentment és la meua obligació estar amb els professionals, a fi de prendre nota de les problemàtiques i així, proposar conjuntament solucions. El diputat no està perquè no té gens d'interés, tot i que era l'anterior regidor de cultura d'aquesta ciutat", ha assenyalat Ruiz, qui hi ha insistit en l'obligació que té aquesta institució de vertebrar el territori. "No s'han de preocupar de programar, no deuen, no és aquesta la seua funció. Però sí que han d'agafar als artistes locals i projectar-los no sols dins sinó també cap a fora de la província. I és difícil fer-ho perquè no col·laboren amb l'Ajuntament o amb l'IVC", ha conclòs. Per la seua part, Sales ha comunicat que no ha pogut assistir per tindre altres actes programats i ha insistit en el fet que, en aquest cas, la Diputació no té programació escènica, llevat del Festival de Teatre Clàssic de Peníscola.

Cara a cara amb l'IVC

Alfonso Ribes, delegado del Institut Valencià de Cultura en Castelló

Com una feina quasi "heroica" definiria l'Institut Valencià de Cultura la tasca que ha realitzat el seu delegat territorial a Castelló. Des que Alfonso Ribés agafarà la batuta per a gestionar la programació d'espais com l'Auditori o el Museu de Belles Arts, el canvi que s'ha produït a la ciutat ha sigut significant. Especialment, després que retirara del Teatre Principal la programació amateur o corresponent a propostes d'escoles i instituts, per a les quals es va posar a disposició el Teatre del Raval. "Va ser molt difícil per a mi presentar una programació diferent i professional, ja que al principi no es va entendre aquest canvi", indica Ribés. És precisament aquest un dels principals problemes que té a hores d'avui la institució, ja que segons manifesta el delegat "no hi ha una imatge de marca darrere" que potencie el seu paper divulgador i incite a la ciutadania. "Encara que gastem en publicitat no hi ha un concepte de cultura establit", recalca. Tot i això, la recepció del Principal és cada cop més positiva, degut que els dos últims semestres s'han aconseguit assolir els 200 abonaments, una data que el gestor veu amb bons ulls, ja que suposa una xicoteta mostra de confiança.

Igualment, un dels majors reptes que tenen els espais públics a Castelló és el fet de poder captar a un públic objectiu de 30 anys. "Estem molt centrats en les propostes familiars i cal connectar amb aquesta part de la societat", hi ha exposat Ribés. A més a més, tot i que cada volta hi ha més espectacles en valencià, "especialment a la ciutat de Castelló", encara són necessàries més representacions.

Així mateix, Alfonso Ribés ha aprofitat la seua intervenció per a recordar que dintre del circuit cultural de l'IVC la presència de les companyies professionals de Castelló "és destacada". A més, hi ha afirmat que tot i ser una província més petita que Alacant, "hi ha més companyies subvencionades" per l'entitat. Una xifra que constata la importància del teixit artístic gestat des de la perifèria.

Cara a cara amb Castelló

Per la seua banda, Verònica Ruiz començava el seu discurs remarcant "el panorama desolador" amb el que es va encontrar en accedir a la conselleria de Cultura de la Ciutat. Si bé com diu, aquesta continua sent "la cosina tonta de l'Ajuntament", una complicada tasca la d'empoderar les arts que no es pot aconseguir "ni amb tres ni amb quatre anys"; la regidora s'ha mostrat crítica amb l'anterior govern. "No teníem quasi pressupost amb un deute del 80 per cent, ni tant de bo hi havia programació al principal. D'aquesta manera, el sentiment general és que la gent no es creu la cultura, perquè tampoc hi havia una proposta", ha expressat Ruiz.

Amb tot açò, les línies d'actuació a seguir per tal d'activar les arts escèniques, segons la regidora, són en primer lloc crear més contenidors culturals que aglutinen les propostes que ofereixen els professionals. "No tenim teatres privats, tampoc un espai expositiu propi, el palau de la festa està ocupat cada dia per la festa, la pèrgola es cau i ni tan sols tenim un programador entre els nostres treballadors. Pense que hi ha espais que es poden reutilitzar i fer d'ells llocs de producció cultural, però necessite el suport de la resta. No es pot passar de 0 a 100", ha remarcat Ruiz. En efecte, a Castelló tan sols hi ha dos teatres: el Principal i el Raval. Mentre que el primer està destinat a una programació professional, aquest últim se centra en una activitat amateur. Un aspecte que ha sigut posat en observació per alguns dels professionals invitats, els quals consideren que l'espai no hauria d'estar destinat en la seua totalitat a treballs diletants.

D'altra banda, Ruiz ha fet saber que en el pla general d'acció urbana que s'està desenvolupant hi ha "una parcel·la" destinada al conservatori de dansa i de música.Aquest primer ha sigut traslladat recentment al mateix Menador, degut que l'habilitació de la seu oficial del centre impedeix fer classes actualment. Així mateix, pel que fa a l'Escola Municipal de Teatre, la qual va fer el sorteig públic d'inscripcions el passat dimarts, augmentarà aquest any les seues places amb almenys quatre xiquets més que es varen quedar a les portes d'accedir al grup d'infantil i juvenil. Però a més, Ruiz ha indicat que la seua voluntat és que "les llistes d'espera desapareguen" i es puguen acollir a tots els interessants, encara que això supose invertir més diners.

Finalment, la política ha conclòs la seua intervenció en el Congrés d'Arts Escèniques de Castelló demanant que aquest siga el primer de molts més encontres amb les professionals: "Si no us ajunteu per a reclamar a qui estem donant la cara, no s'aconseguirà avançar i en 20 anys tindrem els mateixos problemes. Ja és hora que canvien les tornes".

 

Noticias relacionadas

next

Conecta con nosotros

Valencia Plaza, desde cualquier medio

Suscríbete al boletín VP

Todos los días a primera hora en tu email