VALÈNCIA. Ana Teresa Ortega (Alacant, 1952) va ser una de les primeres artistes que des de l’àmbit de la fotografia va trencar, a final dels anys 80 i inici dels 90, amb el mitjà fotogràfic tradicional, ja que va traslladar la imatge a nous suports, amb les seues fotoescultures.
Aquest és el punt de partida de l’exposició ‘Passat i present, la memòria i la seua construcció’. Emmarcada dins de la convocatòria ‘Trajectòries’ del Consorci de Museus, la mostra ofereix un recorregut per la producció artística de la fotògrafa alacantina Ana Teresa Ortega, des de la dècada dels 90 fins a l’actualitat, amb la qual presenta alguns projectes inèdits.
El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat per l’artista, Ana Teresa Ortega, i el comissari de l’exposició, Pep Benlloch, han presentat este matí l’exposició.
El director del Centre del Carme ha recordat que “a través de la convocatòria ‘Trajectòries’, a la qual se circumscriu aquesta mostra, estem revisant el treball d’artistes de llarga trajectòria en el nostre territori. El cicle, que va començar amb l’obra de Teresa Cebrián i que recentment va mostrar el treball de Xisco Mensua, tancarà l’any amb la retrospectiva sobre Fuencisla Francés”.
Pep Benlloch ha assenyalat que “al llarg dels últims trenta anys Ana Teresa Ortega ha desenvolupat un treball de gran interés que constitueix una part fonamental de l’art contemporani valencià quan parlem de fotografia” i ha afegit que “aquesta exposició ens permet observar en conjunt tota la seua obra, de manera que defineix els interessos comuns a tota la seua trajectòria, que, no obstant això, va adoptant diferents formes i suports, i constatant en el seu treball una certa primacia dels estils conceptual i reflexiu sobre el formal i l’estètic”.
En aquest sentit, Pérez Pont ha afegit que “les aportacions d’Ana Teresa Ortega no se circumscriuen a l’àmbit de l’estètica sinó que connecten amb la recuperació de la memòria històrica, gràcies a les seues investigacions en l’Arxiu Militar d’Ávila”.
L’artista ha reconegut que aquesta mostra li ha permés retrobar-se amb obres que no veia des de fa 15 anys; “no obstant això, amb una altra part de la meua producció he seguit molt connectada”.