Música y ópera

CRÒNICA D'UNA EDICIÓ HISTÒRICA

El Feslloc deixa de ser un festival: ara és un acte de resistència

  • Fotos: CARME RIPOLLÉS

CASTELLÓ. Feslloc, que valent ets. No és que la resta de festivals, que han decidit no celebrar les seues respectives edicions en aquest estiu tan estrany, han pecat de valentia. No. Tan ossat és, en mig d’una crisi sanitària, decidir tirar endavant un festival reinventant les seues regles, com renunciar a un any que suposava milers d’ingressos i emocions, i ara s’ha quedat en res. La valentia del Feslloc té un poc més a veure amb unes paraules que deia just fa uns dies el director artístic del Paranimf de la Universitat Jaume I, Toni Valesa. Aquest, deia que “la cultura sempre busca un lloc on fer niu, i malgrat les dificultats, fa niu de tota brossa”. Doncs, això just passava ahir amb el festival de Benlloc.

A 13 quilòmetres del recinte en el qual acostumava a conviure cada estiu, sense acampades, sense aglomeracions, ni cubates sobrevolant els nostres caps, sense grups d’amics “fent lloc” a altres grups d’amics durant les actuacions, però el que sí que hi havia era molt de nervi valencià, perquè el Feslloc va saber fer niu amb 12 hores ininterrompudes de cançons. Aquesta era una edició, a més, que es mantenia en peu amb l’única raó de ser de donar suport a la música en valencià. També ho déiem fa un temps, el Feslloc és un festival per a prendre partit. I si l’any passat ho feia amb un manifest on es posicionava a favor de la llengua, el feminisme i l’antifeixisme, fent bandera del fet que la música no sols és música, sinó molt més. Ara ho feien donant el seu suport a les persones que es dediquen a aquesta professió. No sols als cantants, també als tècnics i músics que toquen eixos instruments que tant fan vibrar les cadires on ara ens asseguem.

‘Cuidem la música, cuidem-nos!’ ha sigut el lema escollit per a una campanya solidària destinada a receptar fons per als treballadors de la indústria. D’una banda, la cita convidava a les persones que ja tenien l'entrada del Feslloc 2020 que no sol·licitaren el retorn de l'import per a destinar-lo en el seu lloc a la música en valencià. D'una altra, animava a qui no les tinguera a participar en la compra de dues entrades “activistes”, de 12 i 24 euros, que tampoc servirien pas per a entrar o per a finançar el festival, que enguany s’ha sostingut únicament amb algunes subvenciones i a través de l’organització de l’Escola Valenciana i l’Ajuntament de Benlloc. De nou, els beneficis eren per a elles i ells: els músics.

A partir d'aquí, el que es va originar anit va ser una festa que bé podria considerar-se familiar. Dels 10.000 rostres que acostumava a reunir els altres anys, a 160 que, passades les dues primeres cançons, ja eren fàcils d'identificar. Així és, si no a tots, a quasi tots se'ls reconeixia ràpidament, perquè la d'aquest dissabte més que un festival ha sigut la fotografia d'una petita família reunida per a gaudir, després de molt de temps, de la música en directe.

De coreografies amb els braços fins a twerk en la cadira

Eren Cactus, a les quatre de la vesprada, els primers en començar. Si ja sol ser de per si poc afortunat ser el primer a cantar, al grup de música urbana se li sumava ahir la incertesa que produïa veure per primera volta l'escenari del Feslloc. Cadires separades i reagrupades de dos en dos, un públic sense saber molt bé on seure i unes cançons marxoses que no s'havien de ballar de peu. Sens dubte no era l’ambient que algú imaginaria per a un festival. Almenys per als que hem conegut fins al moment. Tant de bo, Cactus va saber ràpidament com actuar perquè de cap manera es quedara la gent quieta i poguera reaccionar. Per a aconseguir-ho, obriren amb un dels seus majors hits, el tema 'K pateo'. I fou a partir d'aquí quan es crearen tota mena de coreografies en els braços. Uns intensos moviments que conclogueren amb l'altre single estrella, el seu 'Gossa-te-la'. Ara bé, al grup alacantí eixos 45 minuts als quals s'havien d'adaptar els concert -més curts que anteriorment- els va fer deixar-se pel camí una molt estimada cançó entre els seus seguidors com és 'Fusta'. Senzillament, se'ls va menjar el temps.

Els següents en actuar foren Tardor que, en el seu cas, obriren amb 'Vull ser com tu', del seu últim àlbum El Mal Pas. Un treball, que en efecte, ha estat cent per cent autogestionat. La popular banda valenciana va decidir fer-ho així per fer-se càrrec tant de la música, com del managment, la comunicació o la gestió estratègica. Un sobreesforç que els ha dut a fer, en paraules seues, el disc més arriscat. Tal volta és per això que, els seus membres, aprofitaren eixos segons que hi ha entre una i una altra cançó per agrair al Feslloc la seua "valentia" i "generositat" d'haver fet un festival que no ha deixat al sector ofegar-se.

Recibe toda la actualidad
Valencia Plaza

Recibe toda la actualidad de Valencia Plaza en tu correo