VALÈNCIA. La Fira Valenciana de la Música Trovam – Pro Weekend va tancar el passat diumenge la seua cinquena edició. Les jornades professionals i les actuacions musicals que han tingut lloc a Castelló durant els últims dies han consolidat aquest certamen com a punt de trobada de referència del sector a la Comunitat Valenciana. La importància dels temes debatuts -les xifres d'ocupació en sectors creatius, la implementació dels projectes de ciutats musicals, el futur dels festivals i la redacció d'un protocol contra les agressions sexistes, entre d'altres- i la presència d'artistes consagrats i emergents són dues de les lectures més rellevants que ens deixa la Fira.
Els representants de les institucions i entitats organitzadores del Trovam – Pro Weekend van voler destacar la importància de l'esdeveniment en la jornada inaugural. Així, Vicent Marzà, conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana; Verònica Ruiz, regidora de Cultura de l'Ajuntament de Castelló; Vicent Sales, diputat de Cultura i vicepresident de la Diputació de Castelló; i Joan Gregori Maria, director del Trovam – Pro Weekend, van coincidir al destacar "la importància de la Fira per al reforçament de les indústries culturals, el seu paper en la professionalització del sector i el fet de convertir la capital de la Plana en la ciutat de la música durant quatre dies".
La primera mesa de debat va posar de relleu la importància d'invertir en Cultura, alhora que es feia palesa la necessitat de comptar amb xifres objectives per tindre un coneixement concret de la situació i destinar els recursos necessaris allà on fa falta. Aquesta concreció va arribar quan es va analitzar la creació de llocs de treball en sectors creatius. D'aquesta manera, Enric Nomdedéu, secretari autonòmic d'Ocupació i director general del Servef, va recalcar "la importància d'aquestes activitats en l'economia valenciana" al donar feina a més de 60.000 persones. A més, durant l'any 2015 es van crear 6.700 llocs de treball i 709 empreses en aquesta branca econòmica. Així mateix, es va apuntar la importància dels sectors creatius en la implementació d'un nou model productiu.
En aquesta línia, altres meses de debat van treballar en els projectes de les anomenades ciutats musicals i en el present i el futur dels festivals. En primer lloc, es van analitzar quines condicions havien de tenir les localitats per convertir-se en music cities, que es caracteritzen per concebre la música com un motor de canvi econòmic. D'altra banda, els responsables d'alguns festivals van parlar sobre la situació en què es troben, amb "una falta de regulació en molts aspectes", i sobre el seu futur, amb la creació de les marques Mediterranew Musix i Mediterranew Fest per part de l'Agència Valenciana de Turisme sobre la taula. Durant les jornades va tindre lloc una important reunió entre diferents actors sobre la posada en marxa del projecte Music Cities del qual s'aportarà informació més abant.
La trobada de col·lectius feministes Fem xarxa va servir per posar de manifest la presència minoritària de les dones en el món de la música. Una situació que no sols es produeix als escenaris, sinó també en altres llocs de treball relacionats amb el sector (tècniques de so, promotores, mànagers, etc.). A més, es va redactar un protocol contra les agressions sexistes en festes populars i esdeveniments que va ser adoptat per l'organització per tal de fer del Trovam un espai segur.
Per últim, els periodistes i crítics musicals valencians també hi van poder dir la seua a la Fira. La suposada efervescència de la nostra escena; les condicions amb les quals han de fer la seua feina reporters i artistes; la resposta del públic a les programacions de les sales; i les polítiques de les administracions van ser alguns dels temes tractats. De la programació professional cal destacar també la participació de les universitats de Castelló, València i Alacant. Les activitats professionals es completaven amb reunions internes del sector, entre les quals figuraven l'Associació de Promotors Musicals de la Comunitat Valenciana (MusicaProCV), la Mesa per la Cultura Valenciana (MECUV), així com la trobada de programadors del circuit.
Els assistents a la Fira Valenciana de la Música han tingut l'oportunitat de gaudir dels concerts de quasi 60 intèrprets, dels quals cal destacar la presència de Maria del Mar Bonet i Jorge Drexler. Tots dos van fruir de l'escalf de la Sala Simfònica de l'Auditori de Castelló, plena en ambdues ocasions. La cantant mallorquina va manifestar la seua satisfacció per poder celebrar 50 anys d'escenaris a la Plana, mentre que l'uruguaià va combinar els formats elèctric i acústic per posar en escena la seua poesia musicada.
Els Amics de les Arts van ser els caps de cartell del Festival Auditori Obert, una oportunitat per conèixer propostes diverses. Enric Montefusco va acabar la seua actuació ocupant el hall de l'Auditori i el duet basc Niña Coyote eta Chico Tornado va posar ritme a la Sala de Cambra. En canvi, Alberto Montero va oferir un recital més delicat amb la companyia d'un trio de cordes, PAVVLA va portar la seua electrònica i Soledad Vélez va tancar el concert ballant en el pati de butaques de la Simfònica.
Santero y Los Muchachos, en format acústic per a l'ocasió, la contundència de Wild Ripple, les propostes de Solo Astra i MOW i la velocitat de Texxcoco van abonar el terreny per a un altre dels noms destacats del Trovam – Pro Weekend: Rufus T. Firefly. Els madrilenys combinaren pop, rock i psicodèlia en una vetllada de dissabte que també es va moure al ritme de la selecció de Juan de Pablos.
També cal ressaltar les actuacions de Maria Arnal i Marcel Bagés i Mireia Vives i Borja Penalba que van omplir el Teatre Principal i la gran nit de rock que es va viure eixe mateix dia a la Plaça Major de la capital de La Plana. Una vetllada protagonitzada per bandescom Smoking Souls, que oferia l'últim concert en terres valencianes dins de la gira 'Cendra i or', La Ranamanca, formació local que presentava per primera vegada el seu nou disc Demente libre, així com El Diluvi, Funkiwis i Candela Roots.
Al voltant de 10.000 persones han assistit als diferents espectacles musicals de l'esdeveniment, que es tancava el diumenge amb activitats i concerts per al públic familiar. La xifra és molt semblant a la registrada l'any passat, consolidant l'acollida en la ciutadania castellonenca.
L'organització de la Fira Valenciana de la Música ja ha iniciat un procés de reflexió al voltant l'esdeveniment. D'aquesta manera, "el perfeccionament dels protocols de contractació d'artistes i treballadors; la consecució d'un major equilibri en l'agenda de programació; consolidar encara més les propostes musicals per a públic infantil i familiar perquè els més xicotets aprenguen a estimar la música el més prompte possible; i la millora dels serveis per als assistents" són, de moment, algunes de les qüestions que es tindran en compte per a la pròxima edició.
La Fira Valenciana de la Música està coorganitzada entre l'Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de Castelló, la Diputació de Castelló i la Valencian Music Association (VAM!). La iniciativa forma part del programa “Fes cultura” de la Generalitat Valenciana i compta també amb la col·laboració de l'Agència Valenciana de Turisme, la Diputació de València, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, , i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies. També hi participen el Col·lectiu Ovidi Montllor, l'Associació de Promotors de la Comunitat Valenciana (MusicaProCV) i l'Associació Valenciana de Sales de Música en Directe (En Viu!).