COMARCAS

Empresas desde el interior

Vilafamés propugna repensar la convivència en la natura per a afavorir la conservació del patrimoni rural

'Olea Natura i Territori' inició su andadura hace cuatro meses

Suscríbe al canal de whatsapp

Suscríbete al canal de Whatsapp

Siempre al día de las últimas noticias

Suscríbe nuestro newsletter

Suscríbete nuestro newsletter

Siempre al día de las últimas noticias

CASTELLÓ. Diferents estudis estableixen que només el 3% de la superfície terrestre no ha estat alterada per l'activitat humana. La contaminació, la desforestació i el canvi climàtic són la principal causa de degradació dels ecosistemes en el planeta Terra i que estan posant en perill la sostenibilitat. El darrer informe, Planeta Viu, de World Wide Fund of Nature expressa que en els darrers 50 anys s'ha perdut el 73% de les poblacions de vertebrats, cosa que suposa una gran pèrdua de biodiversitat. Davant d'aquestes investigacions i informes, els ambientòlegs consideren necessari emprendre mesures per a repensar la convivència en la natura, a partir de projectes que afavorisquen la sostenibilitat i la conservació i restauració del patrimoni natural.  

Una tasca que realitza des de la seua iniciativa Olea Natura i Territori María Sánchez, educadora ambiental i ambientòloga, que ha triat el medi rural de Castelló com a seu del seu projecte empresarial i vital, el qual se centra en la conservació i restauració de les zones rurals, la investigació sobre conflictes socioambientals, tasques de consultoria i d'educació ambiental. El projecte és el resultat de la trajectòria professional de María, que ha treballat i s'ha format en els àmbits de la divulgació científica i la conservació de la natura, i també d'una reflexió personal. “He aprés molt, però no estava satisfeta del tot, així que vaig decidir emprendre”. 

Més de deu anys d'experiència al sector

És a Vilafamés on treballa, un municipi que coneix perquè ha passat molts estius allí i on “m'han acollit molt bé i estic molt a gust treballant”, explica María. La seua intenció és posar la seua experiència de més de 10 anys en el sector al servei del territori i així “transmetre els meus coneixements i poder tornar-li tot el que em dona”, argumenta. Des d'allí impulsarà els serveis que vol dirigir a institucions públiques, empreses i centres educatius, com són la gestió d'espais naturals, l'assessorament en sostenibilitat o programes d'educació ambiental.

Un dels objectius de la tècnica mediambiental és “desenvolupar un treball tècnic que afavorisca la conservació del territori des del mateix territori, que genere economia, amb el qual respondre a la demanda que hi ha a la zona, ja que els municipis de la Plana Alta i part del Maestrat estan en una zona industrialitzada amb una necessitat de serveis relacionats amb la sostenibilitat”, assegura. En aquest sentit, la ambientòloga reconeix que “existeixen els conflictes mediambientals i l'objectiu del meu treball és buscar solucions que beneficien a totes les persones, ja que s'ha de treballar buscant el benefici humà, un fet que implica que les persones puguen treballar al territori, però conservant el territori”. Al respecte, María entén que el seu treball es podria definir com “un metge de la natura”. 

L'aplicació de les energies renovables

Un exemple que posa María són els macroprojectes de plantes fotovoltaiques que es van plantejar per a la zona del Maestrat i de la Plana Alta ara fa uns anys, com la Magda, el qual va ser frenat per la resposta social. La tècnica en medi ambient entén que l'aplicació de les energies renovables és una necessitat per a caminar cap a la sobirania energètica, però no de qualsevol manera. “Només col·locant panells a espais en els quals ja s'ha construït, com els terrats i sostres de les cases, edificis públics i empreses, o impulsant al territori comunitats energètiques, que afavoreixen l'abaratiment del cost de l'energia, a més d'impulsar l'autoconsum, seria, potser, suficient”, aclareix, i posa l'exemple de Corea del Sud que ha instal·lat panells solar a la mitjana de l'autopista, una zona ja inutilitzada i que, a més, han aprofitat com a carril bici. 

Olea Natura i Territori fa poc temps que està en marxa, no obstant això, ja ha tingut temps per a ser reconegut amb el premi InnoActiva, una iniciativa impulsada pel Centre Europeu d'Empreses i Innovació de Castelló (CEEI Castelló), el Pacte Territorial per l’Ocupació Castelló Nord i el Grup d'Acció Local (GAL) Maestrat-Plana Alta, amb el suport d'IVACE+i. En el que es refereix a la cartera de clients, el servei d'educació ambiental ha sigut, de moment, el més sol·licitat a Olea Natura i Territori durant els darrers mesos. Un exemple són les tasques d'orientació ambiental realitzades a Vilafamés, on va formar els participants en fabricar menjadors d'aus; a Museros, on va realitzar un taller de fabricació d'hotels d'abelles: o a l'institut de Benassal, on va realitzar un taller de reciclatge. Són xicotetes píndoles del treball de María qui també imparteix classes magistrals o formacions en classes de les universitats i publica articles d'investigació. 

L'ambientòloga considera necessari “canviar la mirada i avançar cap a una transició i un model social més sostenible, just i democràtic sostingut per la ciutadania”, al mateix temps que considera necessari allunyar-se “de la polarització actual i arribar a consensos en qüestions bàsiques que ens afecten a tots com, el canvi climàtic”, conclou. 


BOLETÍN DE EMPRESAS E INNOVACIÓN

Toda la información empresarial de Castellón, concentrada en un único correo semanal para seguir la actualidad sin perder tiempo. Suscríbete gratis al boletín aquí.

Recibe toda la actualidad
Valencia Plaza

Recibe toda la actualidad de Valencia Plaza en tu correo