TRES PEL·LÍCULES

El millor cine argentí de Hugo Santiago arriba a la Filmoteca

El cicle s'inicia amb ‘Invasión’, pel·lícula de culte del gènere fantàstic amb guió de Borges i Bioy Casares 

2/01/2017 - 

VALÈNCIA. La Filmoteca inicia un cicle del cineasta argentí Hugo Santiago amb la projecció el dimarts 3 de gener, a les 20. 15 hores, a la sala Berlanga, d’‘Invasión’ (1969). En col·laboració amb el Festival de Cinema Internacional d'Orense, La Filmoteca dedica un breu cicle de tres pel·lícules al cineasta argentí (Buenos Aires, 1939), figura emblemàtica del cinema d'avantguarda llatinoamericà i deixeble de Robert Bresson

El cicle s'inicia amb ‘Invasión’, pel·lícula de culte amb reminiscències de la Nouvelle Vague, que està considerada per la crítica com una de les més importants de la història del cinema argentí. Es tracta del fruit de la col·laboració entre Hugo Santiago i dues figures fonamentals de la literatura argentina que signen el guió: Jorge Luis Borges i Adolfo Bioy Casares. Borges va dir sobre la pel·lícula: “Ja que sóc un dels autors, no he de permetre'm el seu elogi. Vull deixar escrit, no obstant açò, que ‘Invasión’ no s'assembla a cap altra pel·lícula, i que bé pot ser l'exemple d'un nou gènere fantàstic”. ‘Invasión’ és la història d’Aquilea, una ciutat fictícia que és assetjada per misteriosos homes anònims de gavardina i defensada per un reduït grup de resistents, ciutadans comuns, liderats per un ancià. 

Després de l'estrena d’‘Invasión’, que anys més tard seria condemnada a l'ostracisme per la dictadura argentina, Santiago es va traslladar a França, on va continuar la seua carrera. No havia tornat a rodar al seu país fins a 2013. ‘El cielo del centauro’ (2015), sobre un guió de Santiago i Mariano Llinás, suposa el seu retorn a Buenos Aires. La pel·lícula té com a protagonista a un enginyer francés en el seu primer viatge a la capital argentina. Completa el cicle ‘El teorema de Santiago’ (2015), d'Ignacio Masllorens i Estanislao Buisel, que documenta el retorn del veterà director argentí al seu país i el procés de creació d’ ‘El cielo del centauro’, a més de reflexionar sobre l'ofici de cineasta.

Noticias relacionadas