El IVC també coedita el llibre ‘La gent no s’adona del poder que té’,
d’Aarón Rodríguez Serrano, sobre el cineasta marsellés
VALÈNCIA. El director general de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinos, i el director artístic de la Mostra de València - Cinema del Mediterrani, Eduardo Guillot, han presentat aquest matí una retrospectiva integral de l’obra del cineasta francés Robert Guédiguian, reconegut amb la Palmera d’Honor en la 37 edició del festival. L’acte ha comptat amb les intervencions de Robert Guédiguian i del cap de programació de la Filmoteca, José Antonio Hurtado, que ha explicat els continguts del cicle.
Sobre l’existència d’un cinema mediterrani, Robert Guédiguian ha assenyalat que “el clima és un element comú a totes les cinematografies de l’àrea mediterrània. El Mediterrani, que és un mar tancat, i els seus paisatges confereixen una estructura pròpia als nostres relats. Sempre hi ha un tret comú en les pel·lícules rodades a Grècia, Itàlia, Algèria o Espanya”. Guédiguian també ha indicat que “en les meues pel·lícules partisc de realitats locals per a parlar de temes universals amb els quals es poden identificar persones de tot el món. Em sent més còmode rodant en el meu entorn, a la meua ciutat, sobre situacions culturals, polítiques i socials que em són pròximes, però que tenen un abast universal”.
Sobre els trets definitoris del seu cinema, el director marsellés ha manifestat que “les meues pel·lícules s’estructuren sempre entorn de dos actors i una actriu, amb els quals he treballat des del meu inici, en els anys huitanta: Gérard Meylan, Jean-Pierre Darroussin i Ariane Ascaride, que és la meua dona. És gent de la meua edat. Hem evolucionat i crescut junts. Després, s’han incorporat a les meues pel·lícules noves generacions d’actors i actrius que aporten noves perspectives al meu cinema. Les meues idees no s’han modificat en tots aquests anys, continue sent comunista, però sí que he evolucionat en la manera de concebre el cinema”.
Sobre la Palmera d’Honor que se li concedeix enguany al cineasta francés, el director artístic del festival, Eduardo Guillot, ha assenyalat que “l’elecció de Guédiguian respon a una voluntat clara de la Mostra per donar valor al seu cinema i demostrar la seua vigència. En un moment històric particularment convuls, les seues pel·lícules són més importants que mai, perquè ens diuen que la solidaritat i l’humanisme són l’única alternativa possible”. Per part seua, el director general de l’IVC, Abel Guarinos, ha assenyalat que “és un plaer comptar amb la presència en la Filmoteca de València de Robert Guédiguian, un dels cineastes europeus que millor ha reflectit en les últimes quatre dècades temes polítics i socials propis dels països del Mediterrani, com la immigració clandestina, l’atur juvenil, l’emergència dels moviments xenòfobs, les protestes sindicals, els abusos de les multinacionals o els conflictes de violència i drogues en les barriades populars de la seua Marsella natal”.
Les 22 pel·lícules del cicle que es projecten en la Filmoteca de València tindran una primera projecció durant la celebració de la Mostra i una segona, el mes de novembre. En la retrospectiva figuren des dels seus primers treballs rodats en la dècada dels huitanta, passant per les seues obres més conegudes com ‘Marius y Jeannette’ (1997), ‘La ciudad está tranquila’ (2000) i ‘Las nieves del Kilimanjaro’ (2011), fins a les recents ‘Gloria Mundi’ (2019) i ‘Mali Twist’ (2021).
El cicle s’inicia el divendres 21 d’octubre, a les 18 hores, amb la projecció de ‘Dernier eté’ (1980), òpera prima de Guédiguian, dirigida en col·laboració amb Frank Le Wita. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, es projecta ‘Rouge Midi’ (1984), crònica de quatre generacions d’una família d’immigrants italians que es va establir a Marsella a principi del segle XX. Finalment, a les 22.30 hores, es projecta ‘Ki lo sa?’ (1985), sobre el retrobament d’un grup d’amics.
El dissabte 22 d’octubre, a les 18 hores, el cineasta francés impartirà una classe magistral en la Filmoteca de València, que serà presentada per Esteve Riambau, historiador cinematogràfic i director de la Filmoteca de Catalunya. L’entrada és gratuïta. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, Guédiguian presentarà al públic de la Filmoteca ‘À la vie, à la mort!’ (1995), comèdia dramàtica ambientada en el barri de l’Estaque de Marsella, que està centrada en les històries dels clients que van cada nit al cabaret Le Perroquet Bleu. La jornada del dissabte 22 d’octubre conclou amb la projecció, a les 22.30 hores, de ‘Dieu vomit les tièdes’ (1989), sobre el retrobament d’un escriptor amb tres amics de la infància a la Provence.
El diumenge 23 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘El dinero da la felicidad’ (1993) sobre la convivència en un barri de Marsella d’immigrants procedents de diferents països del Mediterrani. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, es projecta ‘Marius y Jeanette, un amor en Marsella’ (1997), sobre la relació romàntica i les penúries econòmiques que pateixen una dependenta de supermercat i el vigilant d’una cimentera. El dilluns 24 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘De todo corazón’ (1998), una història d’amor entre dos adolescents que es veu alterada quan el jove, de raça negra, és empresonat sota l’acusació d’haver violat una xica. Aqueix mateix dia, a les 20.15 hores, es projecta ‘¡Al ataque!’ (2000), la història de dos amics que decideixen escriure un guió de cinema sobre una família humil que té un xicotet negoci de reparació de cotxes.
El dimarts 25 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘Mi padre es ingeniero’ (2004) sobre la llarga i discontínua relació sentimental d’una parella de metges que s’intensifica quan ella és violada. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, es projecta ‘Marie-Jo y sus dos amores’ (2022), la història d’un trio sentimental. El dimecres 26 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘Lady Jane’ (2008), sobre tres amics de la infància que es dediquen a robar abrics de pells i a repartir-los entre les veïnes obreres d’un barri popular de Marsella. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, es projecta ‘La ciudad está tranquila’ (2000), les històries de diversos personatges que viuen en la Marsella de l’any 2000.
El divendres 28 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘El cumpleaños de Ariane’ (2014), sobre la soledat d’una dona de mitjana edat el dia del seu aniversari. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, es projecta ‘El ejército del crimen’ (2009), una producció històrica ambientada en la Segona Guerra Mundial sobre un grup de partisans que lluita contra l’ocupació nazi a París. La jornada del divendres conclou amb la projecció, a les 22.30 hores, de ‘Presidente Mitterrand (El paseante del Champ de Mars)’ (2005), en què un jove periodista intenta entrevistar l’ancià president en els seus últims mesos de vida.
El dissabte 29 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘La casa junto al mar’ (2017), sobre els tres fills adults d’un home moribund que es reuneixen en la seua pintoresca vila marsellesa i reflexionen sobre el seu passat en comú. Aqueix mateix dia, a les 20 hores, es projecta ‘Una historia de locos’ (2015), sobre un jove marsellés d’origen armeni que fa explotar el cotxe de l’ambaixador de Turquia a París en els anys huitanta. La jornada conclou amb la projecció, a les 22.30 hores, de ‘Le voyage en Arménie’ (2006), sobre el retorn d’un emigrant armeni a la seua terra natal en assabentar-se que està malalt molt greu.
El diumenge 30 d’octubre, a les 18 hores, la Filmoteca projecta ‘Las nieves del Kilimanjaro’ (2011), la història d’un matrimoni de sindicalistes que pateix un robatori amb violència per part de dos homes armats. Aqueix mateix dia, a les 20.15 hores, es projecta ‘Mali Twist’ (2021), ambientada en la dècada dels seixanta al Mali acabat d’independitzar. La pel·lícula té com a protagonista un jove socialista que coneix i s’enamora d’una dona que intenta escapar d’un matrimoni concertat. El cicle conclou l’1 de novembre, a les 20 hores, amb la projecció de ‘Gloria Mundi’ (2019) sobre una reunió familiar a Marsella per a celebrar el naixement d’una filla.
Com a complement a aquesta retrospectiva integral, Cultura de la Generalitat, a través de l’Institut Valencià de Cultura, i la Mostra de València - Cinema del Mediterrani han coeditat el llibre ‘La gent no s’adona del poder que té’, una monografia del crític de cinema i professor universitari Aarón Rodríguez Serrano sobre el cineasta marsellés. Amb edicions en valencià i castellà, el lliure serà presentat pel seu autor el dimarts, 25 d’octubre, a les 20 hores, al públic de la sala Berlanga de la Filmoteca, abans de la projecció de ‘Marie-Jo y sus dos amores’ i dins la programació de la Mostra.