La gala inaugural se celebrarà el divendres 21 de juny a les 19 hores al Teatre Principal de València
VALÈNCIA. El festival Internacional Cinema Jove, organitzat per l’Insitut Valencià de Cultura, comença la primera jornada amb la presentació dels primers llargmetratges a concurs, l’estatunidenca Thunder Road (Jim Cummings, 2018) i la noruega Harajuku, (Eirik Svensson, 2018).
En Thunder Road un agent de policia s’enfronta a una crisi personal després d’un divorci i la mort de sa mare. Segons el seu director: “era important que el protagonista fora un agent de policia, perquè és molt més dur demanar ajuda per als membres d’aquest col·lectiu, i si ells s’adonen que poden fer-ho, els altres també”.
El film va ser el guanyador del gran premi del jurat de la 25a edició del certamen de cinema del festival South by Southwest (SXSW) d’Austin (Texas, els EUA) i ha sigut destacat per l’edició anglesa de la revista mensual Esquire com “la pel·lícula indie més divertida, trista i barata de l’any”. El seu director, de trenta anys, assumeix el protagonisme, signa el guió i ha compost el tema principal de la banda sonora.
La comèdia agredolça pren com a punt de partida un curt homònim de 12 minuts rodat en una sola presa. En els títols de crèdit, el director dona les gràcies als prínceps Guillem i Enric d’Anglaterra, les imatges afligides dels quals en el funeral de Lady Di li van servir d’inspiració. La pel·lícula es podrà veure el divendres 21 de juny a les 11.30 a La Filmoteca i es projectarà de nou el dimarts 25 de juny a les 18 hores.
La noruega Harajuku arranca amb el suïcidi de la mare de la protagonista, una xica de quinze anys aficionada a l’‘anime’ i el manga, amb els cabells tenyits de blau, que només somia a deixar arrere la fosca i freda Oslo per la ciutat dels seus somnis, Tòquio. La jove otaku s’evadeix del seu dolor projectant evocacions i fantasies en forma d’anime, seqüències somiadores que la pel·lícula plasma amb seqüències d’animació. Sobre aquesta combinació de tècniques el seu autor ha afirmat: “Decidírem incloure algunes escenes en ‘anime’ per a mostrar de manera més evident la vida interior de Vildes, el seu desig d’escapar de la realitat.”
La pel·lícula està ambientada en vespres de Nadal i reflexiona sobre la figura del pare absent. “Quan estava documentant-me, em vaig reunir amb adolescents al centre de la ciutat d’Oslo. Alguns d’aquests es reunien diàriament a l’estació central de trens, i una de les xiques va anar a veure son pare per primera vegada la mateixa nit que la vaig conéixer”, ha manifestat el seu director.
El llargmetratge de Eirik Svensson es veurà el 21 de juny a les 18 hores en La Filmoteca i, en la mateixa sala, a les 22.30 hores del dia 25 de juny.
La Secció Oficial de Curtmetratges començarà a les 18 hores al Teatre Rialto amb la selecció Programants. Dels treballs realitzats per estudiants d’escoles internacionals que participen en la Secció Oficial, un comité compost per estudiants valencians d’audiovisuals en va triar quatre per a formar part d’aquesta sessió especial: Double D (Fey Lehiane, 2018 - Utrecht School Of The Arts) Tracing Addai (Esther Niemeier, 2018 - Konrad Wolf), La mugre (Pau Bösch, Berta Galvany, Anna Asensio, Lúa López, Sara Ros, 2019 - Universitat Pompeu Fabra) i Sisters (Michał Hytroś, 2018 - Lodz Film School).
La Secció Oficial a concurs continuarà a les 20.00 hores amb la projecció al Teatre Rialto del programa 4, amb: You See the Moon (Miguel Nunes, 2018), La casa de Julio Iglesias (Natalia Marín, 2018), Benidorm 2017 (Claudia Costafreda, 2019), L’heure de l’ours (Agnès Patron, 2019) i, fora de concurs, el curtmetratge d’Eduardo Casanova, Lo siento, mi amor (2018).
A les 22.30 es podrà veure el programa 3 de la Secció Oficial de Curtmetratges amb: Kids (Michael Frei, 2019), Cocodrilo (Jorge Yúdice, 2018), Las fuerzas (Paola Buontempo, 2017), La mugre (Pau Bösch, Berta Galvany, Anna Asensio, Lúa López, Sara Ros, 2019), En esas tierras (Nayra Sanz Fuentes, 2018) i Pauline Asservie (Charline Bourgeois-Tacquet, 2018).
També hi haurà lloc per al director portugués Miguel Gomes, premi Lluna de València 2019. A les 20 hores a La Filmoteca es projectarà Aquele querido mês de agosto, estrenada en 2018 en la Quinzena de Realitzadors de Cannes, on va sorprendre per la seua destresa en difuminar les fronteres entre realitat i ficció en un relat estiuenc que és tant un triangle amorós com un juganer exercici de cinema dins del cinema. El seu pas per la prestigiosa secció li va obrir les portes a més de 40 festivals, on es va alçar amb diversos guardons.
I a les 22.35 es projectarà la pel·lícula que va suposar el seu pas al format llarg en 2004, la comèdia musical A cara que mereces, en la qual se servia de personatges dels contes de fades clàssics per a retratar amb sarcasme el pas a la vida adulta.
El cicle Els déus de l’anime ocupa des de demà la sala 7 de l’edifici Rialto, amb accés des del carrer Moratín. Trobarem el primer dia propostes com les obres mestres de Hayao Miyazaki Nausicaä del Valle del Viento (1984) i El viaje de Chihiro (2003), valorada per la crítica entre les millors pel·lícules de la història del cinema i que va rebre més de 14 premis; entre d’altres, l’Oscar a la millor pel·lícula d’animació i l’Os d’Or en la Berlinale. La cinta es va convertir en una de les pel·lícules d’anime més taquilleres del món.