Valencia Plaza

tribuna libre

La nostra llibertat d'expressió

  • L'actor David Strathairn en el paper del periodista Edward R. Murrow a la pel·lícula 'Bona nit i bona sort'
Suscríbe al canal de whatsapp

Suscríbete al canal de Whatsapp

Siempre al día de las últimas noticias

Suscríbe nuestro newsletter

Suscríbete nuestro newsletter

Siempre al día de las últimas noticias

"No podem defensar la llibertat a l'exterior oblidant-nos de la nostra". Amb esta frase del periodista Edward R. Murrow en la pel·lícula Bona nit i bona sort (George Clonney, 2005), encarem el Dia Mundial de la Llibertat d’Expressió. Una frase que, després de tants anys, continua amb total vigència. I és que, amb més pena que glòria, aquest dret fonamental que es recull en la Constitució, la Declaració Universal dels Drets Humans i en el Conveni Europeu dels Drets Humans, no gaudeix de la bona salut que una democràcia com l’actual li hauria de procurar.

Així es reflexa, des de fa 36 anys, als Premis Llibertat d’Expressió que atorga la Unió de Periodistes Valencians per reconéixer la tasca de professionals de la informació, persones de la societat civil i entitats que lluiten per fer valdre allò que queda tan bonic, i a uns quants els importa ben poc, sota un enunciat que diu ‘drets fonamentals’ a la Carta Magna.

Les pésimes condicions laborals de la professió, conreu de l'autocensura, juntament amb creacions de natura política com la 'Llei Mordassa', o la modificació de la Llei d’Enjutjament Criminal, feta per casualitat quan els casos de corrupció brollaven; o la reforma de la Llei Orgànica del Poder Judicial, que emparava la Justícia Universal i que va fer que el jutge del cas Couso tancara la investigació i el cas perquè eixa reforma fa impossible perseguir el crim de guerra contra el càmera de Tele5; tot això, i més, reviscola el record de Murrow i fa que la seua sentència siga el top dels breaking news de hui.

És innegable que el valor del periodisme està en allò que conta, no en allò que calla. En la llibertat d’expressió. I la funció social que ens pertoca als i les periodistes és buscar, contrastar, contar, informar i, així, fer a la ciutadania lliure. Perquè la informació és poder, un poder que sempre ha d'esquivar paranys de lleis, jutges i més herbes. 

Necessitem mitjans lliures de les urpes polítiques, econòmiques, lobbistes... Volem ser professionals lliures d'eixes urpes que estripen massa a sovint la nostra llibertat d'expressió i, per extensió, la de la ciutadania. 

Per això, la Unió de Periodistes Valencians, hui i la resta dels dies de l'any, defensa la llibertat d'expressió sense escletxes. És imprescindible per salvaguardar la salut democràtica de la nostra societat.

Cristina Chirivella és secretària general de la Unió de Periodistes Valencians

Recibe toda la actualidad
Valencia Plaza

Recibe toda la actualidad de Valencia Plaza en tu correo