VALÈNCIA. Marina Garcés i Antonio Monegal han participat esta vesprada en la tercera edició de ‘Gandia Pensa’. Sota el títol ‘Cultura i Democràcia. Repensar el món a través de la paraula’, tots dos humanistes han volgut posar en valor la necessitat de la paraula i el concepte de la democràcia en un moment d’incerteses.
Maria José Gálvez, directora general del Llibre, el Còmic i la Lectura, del Ministeri de Cultura, ha sigut l’encarregada de presentar l’acte que s’ha celebrat en un Pati d’Armes del Palau Ducal dels Borja ple.
L’alcalde de Gandia, José Manuel Prieto, ha rebut els dos autors abans de l’acte al despatx d’Alcaldia on, en declaracions als mitjans de comunicació, ha afirmat que són dos dels grans pensadors dels nostres dies.
“Partim de la premissa que Gandia Pensa no és només un lloc de pensament crític, sinó també de reflexió de la ciutadania. Som una ciutat que es precia de treballar i cultivar la cultura del diàleg i l’enteniment en una època de soroll”, ha declarat l’alcalde.
Prieto ha explicat que la cultura “és un acte de concòrdia que dona sentit al que som i al que fem com a societat”. També ha destacat la incorporació del Ministeri de Cultura i de l’Institut Cervantes com a entitats col·laboradores de Gandia Pensa: “Estes adhesions referencien Gandia com un espai de convivència democràtica, de reflexió, de pensament i d’acció, alhora que ens projecten cap a l’exterior”.
Per la seua banda, Garcés ha posat en valor la iniciativa: “Gandia Pensa significa que les persones que es troben hui amb nosaltres no venen només a escoltar el que hem escrit, el que sabem o el que ja portem al cap, sinó que, d’alguna manera, se situen amb nosaltres en este lloc en què comença a ser difícil pensar alguna cosa que tinga sentit”.

- -
- Foto: AJUNTAMENT DE GANDIA
La humanista també ha fet referència a la situació actual al món: “En moments de guerres, genocidis, violència i precarització de la vida, de tantes coses que ens fan no saber qui som, és quan hem de dir: fem això junts o pensem això junts. És fonamental poder fer-ho des d’una invitació al pensament que apel·la a la dignitat de cada persona que conviu amb nosaltres”.
Així mateix, ha plantejat una pregunta: “Qui pot pensar i amb qui podem pensar? Convertir esta invitació al pensament en una invitació compartida és, al meu parer, una gran aposta pública i dona tot el sentit a una acció cultural que no siga només decorativa, sinó veritablement transformadora”.
Finalment, Monegal s’ha mostrat content per poder participar en esta nova iniciativa de l’espai de reflexió i ha afirmat: “Crec que esta conversa suposa una invitació a un diàleg col·lectiu i públic, a una necessitat de diàleg, que és precisament el que més ens falta hui en dia”.
“Dins de la democràcia i la cultura caben moltes de les preocupacions que tenim hui en dia. Espere que puguem oferir un xicotet aperitiu, perquè no es tracta que arribem i donem respostes a les grans preguntes, sinó que invitem la gent a pensar junts sobre els problemes que compartim”.
D’esta manera i per tercera vegada, Gandia ha tornat a convertir-se en una ciutat referent en la defensa dels valors democràtics, després de l’èxit de la conferència del filòsof Theodor Kallifatides que va tindre lloc al maig i la celebrada el passat mes de juliol on el magistrat i jurista Joaquim Bosch va ser el protagonista.
Cal recordar que ‘Gandia Pensa’ és una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Gandia, juntament amb la Càtedra Joan Noguera de la UV, el CEIC Alfons el Vell, la Direcció General del Llibre del Ministeri de Cultura, el Cercle de Belles Arts i l’Institut Cervantes. La comissària del cicle és Àngels Gregori. L’objectiu és enfortir els valors democràtics i humanistes en el context actual.

- -
- Foto: AJUNTAMENT DE GANDIA
Sobre Marina Garcés
Marina Garcés és una de les filòsofes més destacades de l’actualitat. Autora de diversos llibres, entre ells ‘Nova il·lustració radical’, guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona, en la seua última obra, ‘La passió dels estranys’, reflexiona sobre l’ideal ètic de l’amistat i la importància d’estos vincles en les nostres vides. Dirigix actualment el Màster de Filosofia per als reptes contemporanis de la Universitat Oberta de Catalunya i dinamitza l’Escola de Pensament de Biblioteques de Barcelona. Així mateix, forma part del patronat i del projecte educatiu i cultural de Xamfrà, al barri del Raval de Barcelona, i va ser impulsora del projecte ‘Espai en blanc’, una iniciativa col·lectiva per a fomentar una relació compromesa, pràctica i experimental amb el pensament filosòfic.
Sobre Antonio Monegal
Antonio Monegal és catedràtic de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat Pompeu Fabra. Doctorat a la Universitat de Harvard, ha impartit docència en institucions de prestigi com Cornell, Harvard, Princeton, Chicago i Stanford. En 2023 va rebre el Premi Nacional d’Assaig per la seua obra ‘Com l’aire que respirem: El sentit de la cultura’, i posteriorment va publicar ‘El silenci de la guerra’. És autor de ‘Luis Buñuel de la literatura al cine: Una poètica de l’objecte’ i editor d’obres de Federico García Lorca. A més, ha sigut vicepresident del Consell de Cultura de Barcelona i president del seu Comitè Executiu, i va ser comissari de la participació d’Espanya com a país invitat d’Honor en la Fira Internacional del Llibre de Bogotà 2025, sota el lema ‘Una cultura per a la pau’.