Arte y fotografía

ALGUNES NOTES SOBRE ART CONTEMPORANI

Guillermo Ros: una història de violència, matèria i ficció

VALÈNCIA. "El progrés no és novetat i canvi, si més no, no els pressuposa necessàriament; progrés és, en tot cas, clarificació, pas d’allò que complica al senzill. En l’arquitectura significa: unitat, simetria i proporcions justes, claredat tipològica, homogeneïtat entre planta i alçat, i negació del desordre, encara que aquest es justifique com reproducció simbòlica de la crisi d’una cultura”.

Molt abans que el castell arribara a la montanya, l’exercici de violència ja havia començat. Molt abans que Ciprià Ciscar, Andreu Alfaro o Tomàs Llorens decidiren qui havia de donar-li forma a l’IVAM, molt abans que Emilio Martínez i Carlos Salvadores dibuixaren com havia de ser l’escalinata; molt abans, l’exercici de violència ja havia començat.

El progrés era, en tots els casos, clarificació, unitat, simetria i proporcions justes, claredat tipològica, homogeneïtat entre planta i alçat… Així ho escrivia Massimo Scolari, arquitecte italià, component de La Tendenza. La imatge del progrés europeu, d’una nova societat del post 89, va arribar a la ciutat del Túria amb aspecte arquitectònic influenciat per La Tendenza, i l’IVAM és un dels grans exponents d’aquesta influència.

La Tendenza d’arquitectes com Rossi, Tafuri o Scolari fou un moviment Italià que durant els seixanta va tornar a l’arquitectura de l’essència de les formes primàries. Edificis com el cementeri de Santa Cataldo de Mòdena d’Aldo Rossi son un exemple: un cub cromàticament auster, foradat de manera reticular per una serie de finestres quadrades. Com deia Scolari s’havia de tornar a les proporcions justes i a les formes tipológiques primeres: el quadrat, el triangle i el cercle.

La postmodernitat italiana bevia de les noves lectures marxistes dels pensadors del PCI, la seua arquitectura donava una nova base intel·lectual als creadors i totes aquestes referències estaven surant en l’imaginari d’aquelles persones que pensaren la construcció de l’IVAM i altres edificis de la València de finals del 80 i principis dels 90. El Botànic, els trams del riu Vetges Tu i de Ricard Bofill, la reforma de la Nau són exemples de la construcció institucional d’aquella època.

Unes escales havien d’elevar el temple i amb un gest d’orgullosa supèrbia girar l’esquena al barri del Carme, per mostrar-se com a ens autònom. Eren els anys 80 i a Espanya el relat de l’art modern estava per escriure’s. LIVAM va ser la primera pedra, el puntal dun projecte cultural que sentenia modern i autònom, com ledifici i la col·lecció que custodiaria. Peter Bürger i Mario De Michelis van definir en els seus textos que una de les qualitats de lectura de l’art modern era la seua capacitat de generar un shock que conduïa a una lectura autònoma de l’obra d’art. L’obra per si mateixa com a objecte tenia entitat pròpia com perquè l’espectadora se sentira transcendentalment travessada per les ruptures avantguardistes de l’obra.

Recibe toda la actualidad
Valencia Plaza

Recibe toda la actualidad de Valencia Plaza en tu correo