VALÈNCIA. L'acord entre la Fundació Per Amor a l’Art (FPAA), gestora de l'espai expositiu Bombas Gens, i la Generalitat Valenciana pareix començar a prendre forma. Va ser fa alguns mesos quan es va revelar la intenció del projecte privat de trobar un encaix amb l'administració pública, una oferiment que passa forçosament per l'Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), ara dirigit per l'exdirectora de Bombas Gens, Nuria Enguita. Si bé des de la Conselleria de Cultura es va insistir en desembre que només es tractava d'una proposta i fins i tot es va negar un inici de converses, la fundació privada ha revelat hui que les dos institucions treballen en un acord de col·laboració “que farà possible que part de la col·lecció José Luis Soler Vila (anteriorment denominada col·lecció Per Amor a l’Art i assessorada des del seu origen per Vicent Todolí) contribuïsca a enriquir el patrimoni cultural dels valencians”.
Així, la fundació privada donarà “part” de la seua col·lecció a l'administració pública. Preguntats per este diari, des de l'entitat han declinat especificar quina part de la col·lecció passarà a formar part dels fons públics, uns fons el “lloc idoni dels quals” seria el mateix IVAM, tal com especifiquen des del departament de Raquel Tamarit. “L'objectiu de la FPAA és fer una important contribució als fons artístics públics que servisca com a llegat de la labor filantròpica, l'amor per l'art i l'arrelament a València de José Luis Soler. Es tracta de donar continuïtat a la filosofia de la col·lecció que, des del seu inici, ha sigut compartir l'art amb totes les persones. Una filosofia que evoluciona en la forma, però no en el fons”, subratlla per la seua part la vicepresidenta de la Fundació, Susana Lloret.
Per part seua, des de Cultura de Generalitat veuen "molt positiu" l'"avanç" de les reunions de treball. "És una mostra de generositat i confiança en la conservació pública d'uns fons artístics excepcionals per part de la Fundació per l’Amor a l’Art. A més, que estos fons puguen arribar a formar part de la Col·lecció de l'IVAM, l'enriquix i suposa una garantia indubtable per a la seua conservació i la seua difusió", expliquen des de Conselleria. Les negociacions avancen, doncs, i ho fan amb un objectiu clar des de l'administració pública, un missatge que han repetit en nombroses ocasions: "Gestionem recursos públics que no es poden destinar alegrement a salvar empreses o fundacions".
Esta última frase la va signar recentment el secretari autonòmic, Ximo López, tot i que és un missatge que s'ha repetit diverses vegades en les últimes setmanes. També pel mateix President de la Generalitat, Ximo Puig, qui va destacar en el seu moment: "No es tracta de rescatar a ningú sinó d'aprofitar una inversió molt positiva i donar-li una continuïtat en la mesura que el projecte cultural s'encaixe en un projecte global".
Amb tot, queden algunes incògnites per resoldre, perquè falta conéixer quin serà l'encaix que té la seua col·lecció en els fons i les sales d'un IVAM amb un espai limitat... o no del tot. Actualment el museu està a l'espera que es done llum verda a una subseu, que se situarà en una de les naus del Parc Central. També queda pendent resoldre una altra gran pregunta: què passarà amb el projecte artístic de la fundació i, especialment, amb el centre Bombas Gens una vegada s'execute la donació.
Cal destacar que el jove centre expositiu, que va obrir les seues portes l'any 2017, ha viscut un procés de transformació intern en els darrers anys, especialment després del confinament pandèmic, amb una reestructuració del seu organigrama, l'allunyament de Vicent Todolí i el tancament de la seua col·lecció artística. Així ho va anunciar la mateixa Lloret, qui parla d'un centre enfocat en la busca de “sostenibilitat” i d'una col·lecció que es dona per conclosa. "Es va acabar, perquè estem en una etapa nova i cal ser conseqüents. Hem arribat on havíem d'arribar”, reflectia Lloret en una entrevista publicada per la revista Vanity Fair.
Encara que en ple procés de canvi, la proposta expositiva en Bombas Gens es manté per a este 2023, durant el qual presentarà tres noves exposicions. Serà just en uns dies que el centre òbriga les portes a Performar la naturalesa, la primera gran exposició antològica de l'artista portugués Carlos Bunga a Espanya, un projecte que reflexiona sobre les “temporalitats de la naturalesa, els seus refugis i les seues qualitats vives i orgàniques”, per mitjà d'una selecció d'obres representatives de l'autor que van des dels inicis de la seua carrera fins a l'actualitat, incloses algunes peces realitzades especialment per a l'exposició.
Eb abril arribarà a les seues sales Miralda. Honeymoon: Unclassified, una exposició documental que revela per primera vegada els projectes inèdits que Antoni Miralda va concebre en el marc del seu ‘Honeymoon Project’, un projecte artístic resultat de l'“enllaç matrimonial” entre dos monuments: el de Cristòfor Colom, en el port de Barcelona, i l'Estàtua de la Llibertat, a Nova York. La tercera exposició girarà entorn de l'obra del fotògraf Timm Rautert, una mostra que abasta cinc dècades de la seua producció artística, des dels seus primers treballs experimentals com a alumne d'Otto Steinert, passant per algunes de les seues sèries més emblemàtiques, collages i treballs recents.