VALÈNCIA. El Teatre Escalante ha presentat aquest dimecres la seua nova temporada marcada per una programació "molt més innovadora, inclusiva e igualitaria" que a les altres edicions. Així ho han expressat tant la diputada d’Inclusió Social Teatres i Memòria Històrica, Rosa Pérez, com el director artístic Josep Policarpo. També han assistit a la trobada el director de l'Escola Escalante, Andrés Poveda, i els responsables de dues de les produccions pròpies que es representaran; el director artístic de La Pavana Companyia Teatral, Rafa Calatayud, i la codirectora de El Pont Flotant, Pau Pons.
Per a aquesta nova etapa es consta concretament de 169 funcions, tres més que a l’any passat, que s’engloben en cinc cicles temàtics; Música i Teatre, Memòria Històrica, Nadal a l’Escalante, Escena diversa i Menut teatre, i en tres produccions pròpies; Pi de OtraDanza, Les 7 diferències d'El Pol Flortant i la reposició de L’home invisible de La Pavana. Josep Policarpo s’ha encarregat per primera volta de programar per complet la temporada i amb aquestes propostes tracta de respondre “a un compromís artístic i de renovació” on han volgut “apostar per la renovació escènica i la gestió eficaç”.
Per la seua part, Rosa Pérez ha manifestat que “estan fent el possible” per dur a les sales més produccions “a pesar de les dificultats”. Un dels motius es correspondria al tancament per ruïna de l’edifici situat en el carrer Landerer que utilitzaven com a seu. Per aquest motiu ha admés que des de la Diputació els agradaria comptar amb una sala “estable i fixa”. En aquest sentit, aquest any la programació està repartida entre sis espais diferents amb els que s’ha establert un contracte per sessions (el Teatre Maritín i Soler al Palau de les Arts, la sala Matilde Salvador a la UV, el Teatre Rialto, la Sala Russafa, el Teatre Talia i Espai Inestable). Des de la direcció també han fet saber que ja s’han fet 20.640 reserves, que equivalen a un 76% d’ocupació.
El Teatre Escalante ha diversificat el seu treball en diferents propòsits. D’una banda ha estat fomentar la relació amb els centres escolars per tal de “convertir-lo en un referent al món docent”. I per a això, estan contant amb una persona encarregada exclusivament de gestionar i atendre les visites de les escoles.
Un altre dels objectius es troba amb l’escola de teatre, que aquest nou curs consolida la formació contínua de professionals de les arts escèniques. Sumant-se així a la formació continuada de menors de 17 anys i al programa social amb cursos per a persones amb diversitat funcional i dones amb perill d’exclusió i víctimes de violència de gènere. “La idea és trencar l'endogàmia i l'aïllament que hem patit en els últims 20 anys i oferir a preus assequibles, ja que es tracta d'un servei públic, instruments perquè els nostres professionals cresquen”, expressa Josep Policarpo.
El programa està fomat de tallers mensuals i de cinc seminaris intensius d'una setmana amb professionals contractats que desenvolupen la seua activitat fora de València. El taller actual és de clown i està sent impartit per Patrícia Pardo. Al novembre, els tocarà el torn a Carles Sanjaime i a Toni Miso, que oferiran un taller de vers. Al desembre prendrà el relleu Francesc Fenollosa, que formarà als alumnes en doblatge. Sobre els seminaris, el primer serà impartit per Manuel Dueso al novembre.
“Amb aquesta fórmula, els interessats poden accedir a una formació contínua, amb un canvi d'assignatura mensual, o bé entrar i eixir al llarg de l'any en funció dels seus interessos. Així donem la possibilitat de reciclatge a gent que ha acabat fa poc de formar-se i als quals els costa més incorporar-se en el món laboral”, valora el director de l'Escola Andrés Poveda.
En acabant, dos eixos transversals recorren tota la programació: la inclusió social i la igualtat de gènere. En diverses de les propostes es llança una mirada “al fet diferencial, a la diversitat racial, lingüística i de gènere”. “Al cap i a la fi, l'objectiu últim és inculcar l'afició al teatre entre els xicotets i la formació d'un espectador amb consciència crítica”, esgrimeix Policarpo. Seguint aquest esperit, Pi de OtraDanza (del 15 de gener al 8 de febrer) i Les 7 diferències, d'El Pont Flotant (del 26 al 28 de març i del 10 d’abril al 6 de maig) es caracteritzen per l'experimentació i l’ús de nous llenguatges.
Completa el cicle de produccions pròpies la reposició de l'1 al 21 de desembre de L’home invisible, adaptació a càrrec de La Pavana Companyia Teatral del clàssic literari d'H. G. Wells. Tant per a Rosa Pérez com per a Josep Policarpo aquestes conformen “el plat fort de la temporada”
Ací és on es troba, a més de la local, la programació procedent d’altres autonomies. Moltes de les quals han sigut premiades amb gallardons com el Max i els Premis del Teatre Andalús, i en mostres com la Feria de Teatro Europeo para Niños y Niñas (FETEN) i la Fira de Titelles de Lleida.
Les dues primeres produccions programades aquest mes d'octubre s'engloben en el cicle Teatre i Música. De l'11 al 15 d’octubre, s'estrena Arturo y Clementina, de Titiritrán Teatro, i del 18 al 22, puja a l'escenari Moby Dick, de Teatro Gorakada. En ambdues es farà ús d'ombres, noves tecnologies i música en directe. Es representaran en el Teatre Martín i Soler del Palau dels Arts.
Del 25 al 27 d'octubre arriba el torn del cicle Memòria històrica, on el projecte Escalante es trasllada a la Sala Matilde Salvador. En aquest espai s’evocaran durant tres dies veus anònimes i destacades de represaliats del règim franquista, al poeta Miguel Hernández i la miliciana anarquista María La Jabalina.
Arriba el Nadal i amb ella la tradicional oferta teatral per a tots els públics. Del 26 de desembre al 3 de gener hi haurà circ, una lliçó humanista a càrrec de Charles Dickens i un tribut als Beatles. L'espai triat per a acollir les propostes nadalenques de Tresperté, Companyia Ferroviària i La Petita Malumaluga serà el Teatre Rialto.
La pròxima parada serà a la Sala Russafa de l'11 de febrer al 2 de març. El teatre privat acull el cicle Escena diversa, amb propostes com la de La Maquiné que recrearà contes tradicionals. La Baldufa Companyia de Teatre se servirà dels animals de la sabana africana per a apuntar solucions per al assetjament escolar en Safari, i la Compañía Improvisada proposa en Agua de luna una faula ecologista per a descobrir els valors de la col·laboració, el respecte a la igualtat, la diversitat i l'amistat.
Tanca la temporada el lliurament per a xiquets d’entre dos i cinc anys, Menut Teatre, amb tres espectacles on preval la poètica. Ponten Pie estrena Loo, un document sobre com i perquè el vent desertitza, L'Horta Teatre que proposa una reflexió mediambiental en Líl.liput, un conte on companyia i espectadors manipulen instruments electrònics i elements de reciclatge. I per últim Periferia Teatro Títeres indagarà sobre l'origen de l'amistat entre l'home i el gos amb Huellas.