El Centre de Cultura Contemporània del Centre del Carme acull per primera vegada aquesta concentració sonora
VALÈNCIA. El Centre del Carme acull el vinté aniversari del festival Nits d’Aielo i Art, que se celebra del 28 d'octubre al 4 de novembre, per primera vegada, al Centre de Cultura Contemporània, amb la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
El festival ha sigut presentat aquest divendres pel director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, junt amb el director de Nits d’Aielo i Art, Llorenç Barber, i l'artista Montserrat Palacios.
Pérez Pont ha assenyalat que “el Centre del Carme acull per primera vegada, i esperem que per molts anys més, el festival Nits d’Aielo i Art, pioner en art sonor, quan se celebra el vinté aniversari”.
El director del Centre del Carme ha manifestat que “per primera vegada a la Comunitat Valenciana hi ha un espai dedicat a l'art sonor i a les arts experimentals. Com ja vam poder veure amb la celebració del festival Amee de música electroacústica o la secció d'art sonor del festival Ensems, el Centre del Carme pretén ser el centre d'art on aquestes manifestacions més experimentals de la cultura contemporània troben un lloc on desenvolupar-se i mostrar-se al públic. Amb això cobrim una mancança i una necessitat manifestes en l'àmbit artístic valencià, ateses la qualitat i la transcendència dels seus artistes”.
El director del festival, per la seua banda, ha agraït al Centre del Carme la seua acollida, “després de deu anys de transició des que es va deixar de celebrar a Aielo de Malferit. L'art experimental a València no ha tingut cabuda en cap lloc, i açò fa que ser artista sonor esdevinga quelcom heroic”.
Nits d’Aielo i Art va nàixer el 1998, en un moment en què hi havia poques programacions que atenien el que aquests últims anys s'ha denominat “art sonor”. Actualment, per contra, han nascut nous festivals, molts inspirats directament en Nits d’Aielo i Art , així com noves generacions de compositors que naveguen en la intermedialitat de l'art.
Nits d’Aielo i Art se celebrarà per primera vegada al Centre del Carme i invitarà l'espectador a la reflexió i la contemplació amb un programa dedicat monogràficament al temps en expansió i sense altres límits que la voluntat i la capacitat d'atendre sons i silencis instal·lats o provocats per instrumentistes avesats en contacte amb l'eternitat'.
Llorenç Barber ha explicat que hi ha “la creença que la música va nàixer en xicotetes racions perquè capiguera en un disc o en un concert, però la música és cosmos, és eternitat. La música s'assembla un moble que t'envolta com un fil musical. Per a aquest festival hem triat diversos exemples de música eterna”.
Barber, que reconeix que es tracta d'un programa arriscat, ha destacat, entre d'altres, “el concert inaugural, Vexations, d'Erik Satie, un concert d'una única peça de tretze hores de duració, en el qual participaran prop de vint pianistes que s'aniran rellevant, o l'estrena, única a Espanya, de la performance Symphonie Monotone-Silence, de Yves Klein. En aquesta, cossos bellament escultòrics banyats en blau profund realitzen un ballet pictòric i cerimonial mentre sona l'Orquestra Simfònica Caixa Ontinyent. A més, el festival tancarà amb un nocturn, el concert De sol a sol, en què invitarem el públic a gaudir de la música des de les 24.00 hores fins a l'alba de l'endemà”.
A més, el guardó Cura Castillejo, al propositor "més desaforat", es concedeix enguany al festival Bouesía(2005-2015) del Delta de l'Ebre.
Vexations, d’Erik Satie, serà interpretada per músics valencians des de l’obertura del Centre, a les 11, fins a les 12 hores de la nit. Composta en 1893 aquesta partitura lenta i plena de retorçudes harmonies indueix a la meditació, per la qual cosa la sala quedarà restringida al major dels silencis.
La interpretació de Vexations anirà a càrrec dels músics: Isaías Romero Martínez, Tziran Barber Palacios, Néstor Faubel Portolés, Elia Meri Mejia, Toni Soriano Ballesteros, Carla Balaguer Molins, Isabel Sánchez Navarro, Eduardo Alemany Ramada, Aitana Reig Mollá, Patrícia Pérez Hernández, Pau García Palop, Laura Gutiérrez Hamels, Clara Ibáñez del Amor, Maria Amparo Morell Rama, Vanesa Santanach Reñones, José Manuel Frasquet Sospedra, sota la direcció de la pianista i professora Vanessa Pons.
Instal·lació sonora a càrrec d'Element-S, Efe Eme, ripping the fabric of time, és un continum modulat, una escolta atenta de complexes síntesis FM, és a dir, camps sintetitzats que utilitzen modulacions a través de nombres transcendentals com e i Pi, que donen com a resultat colors espectrals tan sorprenents com subtils.
Instal·lació sonora a càrrec d’Arturo Moya, Espera que planteja un temps que s’inunda d’un altre temps, en un moviment que, al mateix temps que espenta cap a fora de l’obra, condueix irremissiblement cap al seu interior. L’obra es pregunta per un ser que espera, que no és, que no se sap si serà i que tampoc està sent en el cercle estret que dibuixa la peça.
Per la seua part, Paco Leonarte desvelarà els arcans de l’Eternitat. Sense pressa però sense pauses, aproximara àngels, arcàngels, querubins, serafins, valquíries, gent dels elisis, esfinxs i en general tota la fauna que pobla l’Eternitat. Junt amb Leonarte, posen en acte aquesta proposta Federico Leolla i Catalina Leonarte.
A les 20 hores, a la sala Goerlich es realitzarà l'estrena a Espanya de la Symphonie Monotone-Silence d'Yves KLEIN, una acció/performance per a models nues, i orquestra.
Cossos escultòrics banyats en blau realitzen un ballet pictòric i cerimonial mentre una orquestra entona un acord en re major que se sosté net i prolongat durant uns molt llargs minuts, omplint la sala Goerlich de vibracions. Després d'això, i sense interrupció, un silenci intens i sobretot extens.
Intervenen Kira Pérez, Ana Uría, Maria Tamarit, i Lorena Aparicio (models), l’Orquestra Simfònica Caixaontinyent, amb les oboistes Tina Cotolí, Olga Albiach Roig, Silvia Eleuterio Hernández. Tots dirigits per Oscar Vidal.
La cerimònia d’entrega del Premi Cura Castillejo al Propositor més Desaforat, serà a les 20:30 hores en l'Aula Capitular. En aquesta desena edició, el guardó Cura Castillejo al propositor més desaforat es concedeix al festival Bouesía (2005-2015) del Delta de l’Ebre, per "haver sigut model de contrafur en proposar un inusitat que va deixar d’existir després de 12 edicions". Hi haurà la presència i actuació de Miquel Àngel Marín, Ester Xargay i Rafael Tormo, així com la visualització del vídeo realitzat per La Ferida: L’encontre de les barcasses al tardet, un concert contextual de Carles Santos i Llorenç Barber realitzat dins del festival La Bouesía, en la desembocadura del riu Ebre en 2010.
Per últim, a les 12 de la nit a la sala Ferreres, el Concert De sol a sol, a càrrec de Montserrat Palacios, Miguel Ángel Marín i Llorenç Barber.
Aquest nocturn va nàixer a finals de l’estiu de 1991 quan Llorenç Barber va fer sonar el seu campanar portàtil en un monticle rodejat d’aigua i des d’on feia sonar per mitjà de llargues cordes tota una instal·lació de campanes i esquellots penjats de roques i arbres mentre a la llunyania sonaven els bramuls del bram tardorenc dels cérvols salvatges.
Un año después del cese de Pérez Pont el centro sigue sin crear la plaza de director artístico y ya acumula cerca de diez exposiciones suspendidas
La sede del Consorci de Museus acumula numerosas muestras a la espera de ser reprogramadas y mantiene la incógnita sobre el futuro de su programación