VALÈNCIA. El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha presentat en el Centre del Carme, la IV i última edició del Projecte 3 CMCV, davall el lema 'Els Pecats Capitals' en referència al 500 aniversari de la mort d'El Bosco i l'obra que se li atribuïx 'La mesa de los siete pecados capitales'.
Inspirats en la seua obra, les propostes artístiques, a cavall entre la instal·lació i la performance, proposen una reflexió sobre la condició humana, el penediment, la temptació i els seus còmplices. En esta reflexió apareix també la figura del govern com a instigador del pecat. Una versió contemporània de l'avarícia, l'enveja, la gola, la luxúria, la ira, la superba i la peresa que es mostra en el Centre del Carme, 500 anys després de l'obra mestra del pintor holandés.
Pérez Pont ha destacat "la qualitat i la solidesa dels projectes seleccionats per a esta exposició, obra dels artistes valencians, Manu Blázquez, Vicente Aguado i Silvia Martí, sens dubte tres trajectòries assentades ja dins del panorama artístic contemporani valencià". També ha explicat que "esta exposició, tanca el cicle de mostres col·lectives del Projecte 3 CMCV, que hem substituït per la convocatòria pública Escletxes, de producció artística i suport a la investigació".
En este sentit el director del Consorci de Museus ha recordat que "amb Escletxes no sols tripliquem la inversió per a cada una de les propostes artístiques, sinó que el que es pretén és mostrar el treball que estan realitzant els creadors en l'actualitat, les seues temàtiques pròpies, donant total llibertat de desenrotllament a les seues línies d'investigació".
Per a destacar la rellevància d'esta nova convocatòria, de la que ja es pot veure la primera exposició en el Centre del Carme, 'Hugo Martínez-Tormo. La deriva d'un gest post-romàntic' Pérez Pont ha donat dos xifres "a l'última edició del Projecte 3 CMCV es van presentar 27 projectes mentres que a la primera edició d'Escletxes han concorregut 103 projectes”. 'Els Pecats Capitals' es podrà veure en el Centre del Carme fins al10 de setembre. El Projecte 3 CMCV ha impulsat l'obra de 12 artistes de la Comunitat en el total de les seues quatre edicions.
El Bosco va reproduir els set pecats capitals com a escenes de la vida quotidiana, que il·lustren costums i vicis de l'època. 500 anys després els pecats capitals continuen inspirant els artistes visuals suscitant interessants reflexions sobre la temptació i tot el que envolta al fet pecaminós. El Centre del Carme presenta tres propostes que actualitzen el concepte de pecat des de diferents perspectives i llenguatges artístics.
Manu Blázquez (València, 1978) amb la seua obra 'Dei Canti Lamentosi' se centra en el moment posterior a l'acte pecaminós, és a dir, en la presa de consciència i posterior lament després d'haver comés un acte que se sospita immoral o no d'acord amb els preceptes religiosos o culturals. Per a això, l'autor ha realitzat un gran mur de paper i vidre destinat a la reflexió del visitant.
La tècnica de la perforació directa sobre el paper contradiu algunes de les condicions essencials del dit element. Gràcies als espais buidats podem observar parcialment el que ocorre a l'altre costat, així com també el nostre reflex, provocat pel suport de vidre, el qual ens invita a una reflexió més íntima. En certa manera, el present estudi representa un senyal a la concepció de la llum i l'espai en els temples dedicats al culte sacre.
Amb 'Loteries i pecats de l'Estat', Vicente Aguado (València, 1980) incidix en els set pecats capitals coincidint amb les set loteries "capitals" existents a Espanya. El govern estaria fomentant les qualitats, emocions i sentiments pecadors a través dels jocs d'atzar legalitzats. Cada un dels set pecats capitals està relacionat amb els set principals jocs d'atzar oferits per l'organisme de Loteries i Apostes de l'Estat: quiniela futbolística (ira); el Gros de la Primitiva (avarícia); Bonoloto (enveja); Quinigol (peresa); Primitiva (gola), Lototurf, la quiniela hípica (luxúria), Euromilió, (superba).
Amb esta complicitat necessària, joc i Estat estarien perpetuant la condició pecadora del ser humà, convertint-la inclús en un estil de vida. Durant quatre mesos l'artista ha estat realitzant apostes als set jocs capitals per mitjà de la concessió econòmica destinada a la producció de la peça. Així la peça que es presenta és testimoni i justificant del procés de gasto, mostrant els bitllets, resguards i tiquets empleats.
El projecte 'Dulcificar pecats' és una obra escultòrica, performativa, in progress, oberta a la interpretació i realització per cada espectador i espectadora, que pretén provocar una reflexió personal, poètica, social, política o amb humor, sobre l'actualització dels pecats capitals.
En les seues produccions l'artista Silvia Martí Marí (València, 1966) explora les relacions entre el públic i allò privat, comprenent, entre altres, qüestions d'art públic. La seua obra 'Dulcificar pecats' es presenta com un gest poètic / performàtic per a pal·liar algun pecat propi o alié invitant a l'espectador a triar alguna de les paraules que componen els 7 pecats capitals escrits amb xocolate. Així la luxúria acaba sent gojosa i la ira s'aplaca al menjar un trosset de xocolate.
La asociación señala el "escandaloso vacío" en su programación y el freno a la colección de arte contemporáneo