Hoy es 25 de noviembre
GRUPO PLAZA

día internacional de los museos

El Centre del Carme es rebel·la contra la tradició masclista a l'art amb la mostra ‘Patriarcat’

El centre de cultura contemporània inicia amb aquesta exposició una línia de col·laboració amb el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza

16/05/2019 - 

VALÈNCIA. El sistema patriarcal contínua sent emparat per la història de l’art mostrada als museus, on es continua oblidant les artistes del passat i limitant la presència d’obres d’artistes vives.

En el marc del Dia Internacional dels Museus el Centre del Carme reflexiona sobre aquest aspecte amb la mostra Patriarcat, realitzada en col·laboració amb el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza i composta per les obres de Cristina Lucas i Eulàlia Valldosera.

L’exposició Patriarcal presenta accions performatives registrades en vídeo, per a contestar una tradició patriarcal que es va apropiar dels llenguatges visual i discursiu i de la seua transmissió, que va reduir la llengua i el desig de les dones al silenci: una eficaç eina de la violència de gènere per a la dominació masculina sobre les dones.

El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat pel director artístic del Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, Guillermo Solana i per la comissària de la mostra, Rocío de la Villa, ha presentat aquest matí l’exposició que es podrà veure al centre de cultura contemporània fins al 30 de juny.

Pérez Pont ha assenyalat que “l’art de hui és un dispositiu de transformació social que ens exhorta i ens descobreix que tots podem ser agents socials per al canvi”.

El director del Centre del Carme ha assenyalat que “amb aquesta mostra iniciem una línia de col·laboració amb el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, de la mateixa manera que ho hem fet amb altres centres com el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, Es Baluard a Palma de Mallorca, la Virreina Centre de la Imatge i Arts Santa Mònica de Barcelona, i així situem el Centre del Carme en el panorama nacional treballant en connexió amb els grans centres d’art contemporani del nostre país”.

L’exposició Patriarcat té el seu origen en el programa Kora desenvolupat pel Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, que presenta una exposició a l’any sota la perspectiva de gènere, una revisió iconogràfica d’obres de l’antiguitat, en aquest cas emparant-se en l’escultura, en les obres de Cristina Lucas i Eulàlia Valldosera.

El director artístic del Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, Guillermo Solana ha assenyalat que “els museus han sigut institucions dedicades a la pàtria, fortaleses del patriarcat. Amb aquests projectes estem a començant a fer passos perquè les coses canvien. Aquesta exposició és una de les rajoles fonamentals en aquesta construcció”.

La comissària de la mostra, Rocío de la Vila, ha assenyalat que “l’escultura en el segle XVIII mostrava a la societat els valors que calia seguir. Els treballs de les dues artistes, fets en 2008 i 2009 són obres ja de maduresa amb un plantejament clarament feminista: les dues utilitzen la figura masculina com a símbol del sistema patriarcal”.

‘Patriarcat’ presenta dues propostes complementàries enfront del patriarcat, sobre les quals actuen dues dones. En el video Parla, 2008, l’artista Cristina Lucas colpeja l’estàtua del Moisés de Miquel Àngel, per a recordar la llegenda de la incisió que va fer l’artista en el genoll de l’estàtua una vegada acabada, increpant-la a parlar. Moisés és el gran pare de les tres religions monoteistes i patriarcals, en les tradicions de les quals s’ha naturalitzat la dominació masculina.

Segons Rocío de la Villa “Cristina Lucas incideix en el realisme de la figura, i adopta una actitud iconoclasta. És la mateixa artista la que fa aquesta acció de destrucció després de mostrar-se a si mateixa com a símbol de la feminitat, una jove fràgil i inconscient”.

Dependència mútua, 2009, d’Eulàlia Valldosera presenta una acció que va tindre lloc al Museu Arqueològic de Nàpols, en què veiem una dona de la neteja (‘alter ego’ de l’artista) brunyint l’estàtua d’un emperador romà, tocant i maculant l’objecte de culte al temple de l’art. Els fantasmes de la libido femenina afloren en l’anodina acció gràcies al tractament fílmic.

En aquest vídeo s’observa el rol de la dona submisa, símbol del patriarcat, també dins de la mateixa institució artística.

De la Vila ha explicat que “el conjunt dels dos vídeos contraposats afavoreixen una lectura complexa: d’una banda de la dona enfront del patriarcat i d’altra de les artistes enfront del mateix sistema artístic”.

Igualtat en el sistema de l’art

Amb motiu del Dia Internacional dels Museus, el Centre del Carme vol potenciar la presència de la dona i la igualtat en el sistema de l’art amb diferents projectes artístics des d’una perspectiva de gènere com ‘Patriarcat’, ‘Macho Man’, proposta de teatre document d’Àlex Rigola sobre violència de gènere, l’actuació ‘Dones que ballen’ de la coreògrafa Alicia Herrero, les dues en col·laboració amb el Festival 10 Sentits, a més de les exposicions ‘On germinen els silencis’ i ‘Dorma en tu’ aquesta última sobre els bebés robats a Espanya.

Noticias relacionadas

el calendario de exposiciones, en el aire

El Centre de Carme culpa de su crisis a la "gestión pretérita"

Por  - 

El gerente del Consorci de Museus, Nicolás Bugeda, que cumple en diciembre un año en el cargo, afirma que "todas las convocatorias de la pasada gestión eran irregulares", acusa de "desidia" en el mantenimiento del centro y deja en el aire el futuro de las exposiciones suspendidas

next

Conecta con nosotros

Valencia Plaza, desde cualquier medio

Suscríbete al boletín VP

Todos los días a primera hora en tu email


Quiero suscribirme

Acceso accionistas

 


Accionistas