La inauguració serà el 26 d’octubre

El Consorci de Museus presenta l'obra de la pionera de la 'performance' Esther Ferrer en el MACA

25/10/2024 - 

ALACANT. La Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i Ocupació, a través del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), presenta l’obra de la pionera de la performance i l’art conceptual Esther Ferrer en el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA).

Des del 26 d’octubre al 9 de febrer de 2025 s’exposa ‘Esther Ferrer. El cuerpo atravesado por el género, el espacio y el tiempo’ en el MACA. La mostra reunix una important selecció d’obres d’esta artista polifacètica, referent de l’art contemporani espanyol, el treball de la qual ha sigut reconegut amb el Premi Nacional d’Arts Plàstiques, Premi Velázquez d’Arts Plàstiques i Premi MAV (Mujeres en las Artes Visuales).

La secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, ha assegurat que Esther Ferrer “ha sigut pionera en la performance i l’art conceptual del nostre país, desenrotllat amb coherència i rigor al llarg dels anys i influint en posteriors generacions d’artistes”.

“La producció d’esta exposició situa el Consorci de Museus i a la Generalitat a l’avantguarda de la promoció cultural amb mostres de qualitat com la que hui s’inaugura en el Museu d’Art Contemporani d’Alacant”, ha afegit.

Per la seua part, l’edil de Cultura d’Alacant, Nayma Beldjilali, ha mostrat la seua “satisfacció per poder oferir als alacantins i visitants una exposició del nivell com la que hui presentem” i ha afegit que Esther Ferrer “és una de les artistes espanyoles de més prestigi nacional i internacional, per la qual cosa estem segurs que seran milers les persones que acudisquen al MACA durant els pròxims mesos a recórrer esta exposició”.

L’exposició està comissariada per la crítica d’art Margarita Aizpuru i centra el seu discurs en la idea de la dona i del seu cos confrontat amb el temps i amb l’espai; un cos, el de la mateixa Esther Ferrer, que li servix a l’artista de lloc d’experimentació per a visualitzar com la petjada del temps va perforant inexorablement l’ideal de l’eterna joventut femenina.

El cos d’Esther Ferrer és traslladat a la fotografia, a través dels autoretrats del seu rostre i altres parts de la seua anatomia, i al vídeo a través de documents sonors juntament amb les partitures o guions que ella mateixa construïx per a seguir l’execució de les seues performances.

Esther Ferrer, precursora del performance art

Nascuda a Sant Sebastià en 1937, Esther Ferrer és llicenciada en Ciències Socials i Periodisme i va estudiar Art a París, ciutat en la qual residix i treballa des de 1973. A la seua ciutat natal va crear, juntament amb altres artistes, un taller de lliure expressió. També és impulsora de la posada en marxa d’una escola experimental a Elorrio. Així mateix, la seua activitat docent l’ha portat a impartir classes en escoles de belles arts del Canadà, França, Itàlia o Espanya, entre altres.

Des de 1967 va ser una de les principals integrants del grup Zaj, col·lectiu creat en 1964 per Juan Hidalgo i Walter Marchetti, entre altres. Des de llavors i fins a finals dels anys noranta, els integrants del col·lectiu van desenrotllar paral·lelament les seues trajectòries per separat, com és el cas de la llarga trajectòria individual d’Esther Ferrer.

L’artista és una de les creadores espanyoles de més sòlida trajectòria i reconegut prestigi. Precursora de l’art experimental i conceptual espanyol, introduïx en les seues obres l’humor, la ironia i l’absurd, alhora que és molt metodològica, utilitzant l’aritmètica, la seriació i l’estructura en les seues obres.

Essencialment performer, la seua obra plàstica està influïda i inundada per la idea i experiència de l’acció, ja que la performance és el fil conductor de la seua obra, que es fusiona de manera elàstica amb totes les arts.

Noticias relacionadas

el calendario de exposiciones, en el aire

El Centre de Carme culpa de su crisis a la "gestión pretérita"

Por  - 

El gerente del Consorci de Museus, Nicolás Bugeda, que cumple en diciembre un año en el cargo, afirma que "todas las convocatorias de la pasada gestión eran irregulares", acusa de "desidia" en el mantenimiento del centro y deja en el aire el futuro de las exposiciones suspendidas