VALÈNCIA. La secció d'art sonor i músiques experimentals del Festival Internacional de Música Contemporània de València Ensems 2017 tindrà lloc els quatre dissabtes de maig i el primer diumenge de juny. Durant els dies 6, 13-14, 20 i 27 de maig i el diumenge 4 de juny la Sala Dormitori i el Claustre Gòtic del Centre del Carmen acolliran la programació comisariada per Edu Comelles.
En aquesta ocasió es presenta una selecció de 10 artistes, músics i projectes transdisciplinars que exploren territoris que van des del soroll extrem fins a estils limítrofs del pop o l'electrònica, passant per la improvisació, la dansa contemporània, el ambient i altres territoris sonors. Aquesta programació a més d'oferir una panoràmica, oberta, plural i multifacética; presta especial atenció a la creació en femení a nivell local, nacional i internacional comptant amb la presència de destacades creadores en el panorama.
La programació, que suposa un terç de la programació global del festival, es desenvoluparà íntegrament al Centre del Carmen al ritme de dues propostes artístiques cada cap de setmana. En definitiva, aquesta programació dins del conjunt del festival Ensems, és un reflex de les tensions, sinergies i interconnexions existents en les músiques experimentals i l'art sonor, un territori amb les fronteres desdibuixades i els límits difusos.
La programació ve encapçalada per l'actuació del trio noruec Camille Norment Trio (4 de juny, Sala Dormitori). Norment és una de les artistes sonores més interessants del panorama europeu. En 2015 va saltar a la fama internacional en ser l'encarregada del pavelló Noruec de la Biennal de Venècia amb una obra a cavall entre l'escultòric, allò performatiu i lo musical. A Ensems ve amb un singular instrument: la Glassarmonica, un instrument de cristall que es toca amb les gemmes dels dits.
En el plànol internacional ens visita també l'italià Giovanni Lami (13 de maig, Claustre Renaixentista) una de les figures emergents del panorama experimental italià. A Ensems presenta "Bias" un projecte a partir de la manipulació i creació en temps real de loops amb un magnetofón Nagra.
En el plànol nacional, Ensems 2017 reuneix per vegada primera des de Madrid a dos pesos pesats de l'electrònica al nostre país. Javier Piñango i Juan Antonio Nieto (20 de maig, Sala Dormitori), la unió d'ambdues forces de la naturalesa ens portarà a abismes sonors extrems. L'experiència, saber fer i contundència de la proposta no ha deixat indiferent a ningú i especialment després del seu recent treball de debut per al segell barceloní Marbre Negre.
Seguint amb els extrems sonors el valencià Josué Coloma presenta el seu projecte més experimental i impredictible: Alozeau (20 de maig, Sala Dormitori). El de València porta anys establert a Barcelona on segueix la seua laberíntica carrera musical i sonora, era de rebut que Ensems li convidés a actuar. Coloma és sens dubte un clar exemple del talent local i un creador treballant en llibertat total, sense límits ni fronteres estilístiques.
Des de França, encara que nascuda en Cadiz, Clara de Asis (6 de maig, Sala Dormitori) presentarà els seus més recents exploracions sóniques a través del seu minuciós, quirúrgic i bell treball sobre la guitarra elèctrica.
En les antípodes dels processos analògics es troba el saragossà Santiago Latorre (4 de juny, Sala Dormitori) en col·laboració amb l'artista i performer colombià Carlos Maria Romero el treball transdisciplinar del qual aborda la paraula, la veu i el gest com a mecanismes de disrrupción a través del digital.
Vingut de Roma però natural del País Basc, Alex Mendizábal (13-14 de maig, Claustre Gòtic) és un dels artistes sonors més invisibles però amb una obra extremadament interessant, assertiva i complexa en la seva simplicitat. Mendizábal crearà una instal·lació sonora formada per centenars de globus de plàstic que activaran complexos sistemes sónicos transformant el Claustre Gòtic del Centre del Carmen en una caixa de ressonància.
De València ens arriba el projecte Persona (6 de maig, Sala Dormitori), improvisació sonora a partir de guitarres elèctriques planeadoras i efectes que en aquesta ocasió es combinen amb la dansa i el moviment de Lorenza di Calogero, ballarina establerta a València. El conjunt, una trama complexa de fils, tensions i complicitats entre so i moviment.
Seguint en el plànol local i en la necessitat de recolzar als projectes gestats al territori, la programació de Ensems es completa amb l'actuació de, probablement, un dels músics castellonencs de major projecció internacional: Rauelsson (27 de maig, Sala Dormitori). Tal és així que per a aquesta ocasió li acompanya el prestigiós percussionista finlandès Tattu Rönkkö qui, entre moltes coses és col·laborador habitual de la mítica banda de post-rock EfterKlang.
Finalment i no menys important, un dels concerts més especials i emotius que s'esperen serà el de la jove compositora valenciana Isabel Latorre (6 de maig, Sala Dormitori). Per encàrrec d'Edu Comelles, Latorre presentarà un homenatge a la recentment morta Pauline Oliveiros una de les creadores més importants de la història de la música electrònica i experimental. Latorre a través del minuciós estudi de l'obra de Oliveiros presentarà un concert amb acordió i electrònica per recordar i homenatjar a la qual anés l'encarregada de formular el cos teòric d'allò que cridem Deep Listening.
6 de maig / Sala Dormitori
Clara de Asis és una experimentadora d'origen gadità establerta a Marsella. Allí, i al llarg dels anys ha anat desenvolupant un treball d'experimentació a partir de la manipulació no convencional de la guitarra elèctrica. A través d'un procés de destil·lat sonor Clara De Asis construeix paisatges drònics i geografies acústiques a partir del feedback, la ressonància i els efectes. Sens dubte una proposta única en el panorama i un boníssim exemple d'usos alternatius de la guitarra elèctrica.
Clara de Asís, tot i els seus orígens andalusos forma part activa de l'escena francesa, des de Marsella. Allí un magma de creadors, músics i experimentadors operen passant desapercebuts en aquest costat dels Pirineus, esperem que per poc temps.
6 de maig / Sala Dormitori
Persona és el projecte sonor i experimental del músic valencià Daniel Benedito. Aquesta proposta insòlita en el panorama local fa uns anys que es passeja per festivals i sales valencianes del circuit alternatiu. Benedito explora l'ambient i l'electrònica de guitarres planejadores, combinades amb pedals, efectes i diferents estris amb els quals construeix paisatges sonors vaporosos i eteris. Es fa acompanyar també, pel contrabaixista Rafa Ramos qui complementa aquesta proposta d'arrel local i projecció internacional.
En directe sempre col·labora i combina la creació sonora amb dansa Butoh. Per a aquesta ocasió treballarà amb la prestigiosa ballarina italiana Lorenza di Calogero una de les representants més destacades de l'escena actual amb una trajectòria espectacular.
13 de maig / Claustre Gótic
Aquest jove artista italià forma part d'una nova fornada d'artistes sonors i músics experimentals apareguda en els últims anys a Itàlia. De la fervent activitat en aquest país veí ens arriba el treball de Lami qui, després de destacar en treballs centrats en el paisatge sonor explora les possibilitats sonores i expressives a través d'un treball amb cintes reel-to-reel. L'electrònica més analògica i retro es dóna de la mà de la creació d'avantguarda.
"Bias" el concert que presentarà a València es troba a mig camí entre la instal·lació i el concert, Giovanni Lami teixeix paisatges a partir de loops expansius, complexos i plens de textures. Preciosisme sonor analògic des del Nord d'Itàlia.
13 de maig / Claustre Gótic
Alex Mendizábal és un dels més singulars artistes sonors del País Basc. El seu treball explora els límits perceptius del so a través d'enginys creats a partir de materials quotidians. Mendizábal crea instal·lacions sonores efímeres on la música no depén de mitjans elèctrics o electrònics i on la pressió de l'aire el plàstic i materials tan senzills com sabó o globus inflables creen paisatges sonors d'una bellesa inusitada.
A València, Alex Mendizábal crearà una peça específica per al claustre gòtic del Centre del Carmen. A través de l'ús de cintes de plàstic, Mendizábal transformarà el claustre en una caixa de ressonància on el vent i l'aire seran els intèrprets d'un instrument únic, efímer i visualment colpidor.
20 de maig / Sala Dormitori
Si poguérem parlar d'una escena experimental valenciana, Josué Coloma segurament hi seria al bell mig. Aquest valencià establert a Barcelona fa uns quants anys que explora diversos territoris de la música experimental, l'electrònica i l'ambient. En solitari o en col·laboracions la seua inquietud com a músic l'ha portat a territoris sònics on el soroll extrem deixava espais per a la calma absoluta, a treballs propers al postrock i inclòs al folk experimental.
Alozeau és un músic de perfil baix, sempre als marges d'estils i estètiques però sempre present amb la seua assertivitat i la seua oïda afilada. Una vegada més, salut sonora i qualitat oculta al territori.
20 de maig / Sala Dormitori
Diuen que l'experiència, la veterania i els anys aporten perspectiva i llibertat a tot procés creatiu. Sens dubte els casos de Javier Piñango i Juan Antonio Nieto en són un exemple clar. D'ambdues dilatades carreres en destil·len camins paral·lels on l'exploració sonora sense concessions i la recerca incansable de nous horitzons musicals els han acabat trobant l'un a l'altre.
Així doncs, ambdós ajunten forces per a construir espais sonors a base de tensió matèrica, foscor experimental i electrònica tel·lúrica. Parlar de Piñango i Nieto és posar sobre la taula dos tòtems de l'electrònica al nostre país, significa fer un repàs a l'electrònica underground més fosca i abissal i endinsar-se en un viatge de no retorn als confins del que és audible.
27 de maig / Sala Dormitori
Rauelsson, l'etern oblidat. Aquest músic de Castelló ha voltat els darrers anys per tot el món presentant el seu aclamat "Vora" un disc únic a València i al país. Amb una projecció internacional aclaparadora aquest músic que explora la nova clàssica combinada amb l'ambient i el paisatge sonor aterra a València de la mà de Tatu Rönkkö un dels percussionistes més destacats de l'escena finlandesa i col·laborador dels mítics Efterklang.
La música de Rauelsson prové del pop i a mesura que la seua investigació avança s'endinsa en un camí de no retorn cap a la nova clàssica, l'ambient, l'electrònica i fins i tot el paisatge sonor. Encís sonor que demostra un cop més la bona qualitat de la música feta a casa nostra. De nou, gemmes ocultes al territori.
27 de maig / Sala Dormitori
Era inevitable, després que ens deixés el passat any, dedicar-li un concert molt especial a Pauline Oliveiros. Oliveiros és una de les màximes exponents mundials de l'art sonor i les músiques experimentals, a través de la seua música i la seua recerca sobre l'escolta i allò que ella anomena Deep Listening ha construït al llarg dels anys pilars fonamentals per entendre la creació sonora contemporània en tota la seua complexitat.
Per a un concert tan emotiu i especial l'acordionista i compositora valenciana Isabel Latorre revé l'encàrrec de reinterpretar el pensament, llenguatge i música de Pauline Oliveiros i destil·lar-ho tot plegat en un concert únic i irrepetible. No es tracta d'una interpretació del seu repertori ni d'un programa amb obres de l'artista nord-americana, sinó una nova peça per a Pauline Oliveiros feta per Isabel Latorre.
4 de juny / Sala Dormitori
Sovint es considera la música electrònica com un amalgama de sons sense ànima on el factor humà desapareix per donar força la màquina totpoderosa de la contemporaneïtat. Santiago Latorre sembla que ha vingut a aquest món a desmentir aquest tòpic. El treball delicat, poètic i sensible d'aquest músic aragonés pren un gir inesperat amb SLT el seu nou projecte en el qual explora l'intimisme expressionista del cant amb el processament digital del so a través d'un sistema interactiu.
Tal és el gir que en aquesta ocasió, el de Saragossa es fa acompanyar de l'artista i performer colombià Carlos Maria Romero en un espectacle de llum, so, veu i interacció que no deixarà indiferent. Amb una estudiadíssima posada en escena, aquest espectacle posarà a prova el públic i en qüestionarà els rols desmuntant la idea de concert.
4 de juny / Sala Dormitori
Camille Norment és una de les artistes sonores més destacades del panorama europeu. L'any passat va ser l'encarregada de dissenyar el pavelló noruec de la Biennal de Venècia amb una instal·lació sonora i visual que va fer la volta al món. En ella, Norment diluïa les fronteres entre espai expositiu, auditori, instal·lació i performance, una obra complexa, poètica y d'una bellesa inusitada que va captivar a la crítica internacional.
Amb aquesta carta de presentació, Norment portarà el seu trio d'improvisació lliure a partir de guitarres elèctriques (Håvard Skaset), violí (Vegar Vårdal) i l'instrument més singular de tot el festival: la glass-harmònica un instrument de vidre inventat al Segle XVI i que Norment reinterpreta en clau contemporània. Sens dubte una singularitat única en el panorama europeu i un magnífic colofó a la secció d'Art Sonor i Músiques Experimentals d'aquest any a Ensems.