fins al 27 de maig

L'univers creatiu del pintor José Morea s'instal·la al centre d'art de Riba-Roja

24/02/2018 - 

VALÈNCIA. L’Espai d’Art Contemporani El Castell (E CA) de Riba-Roja de Túria ha inaugurat aquest divendres l’exposició Sieteseriesviajesividas del pintor José Morea. Esta mostra retrospectiva ocupa les diferents sales del centre per a mostrar les etapes i viatges de l’artista durant les dècades dels 80 i els 90. José Morea (Xiva, 1951) és considerat com un dels artistes "més rellevants del panorama creatiu valencià" i "figura clau" en la renovació del llenguatge pictòric en l’últim terç del segle passat. L’exposició es podrà visitar fins al pròxim 27 de maig.

Etapes d’un univers creatiu marcat pel nomadisme

En primer lloc, 'Personatges / Forçuts' recull obres firmades majoritàriament a principis de la dècada dels 80. Eixes teles mostren figures humanes, on se succeeixen els autoretrats, amb carga figurativa. Tanmateix, les escenes representades es poden considerar quotidianes: un home escoltant música, un punxadiscos fumador, una estampa familiar, etc. S’observa l’ús de les tècniques mixtes i l’explosió cromàtica en llenços de gran format.

 En 'Egipcis / Doñana' es reflecteixen les primeres mostres del nomadisme de Morea. Així, predominen les peces signades a Madrid, durant la seua estada a la Casa de Velázquez, i al seu estudi de Pedralba. En este cas, destaca l’ús dels olis per a plasmar els models d’aparença egípcia (Nefertiti, Lota, les mòmies) i les tècniques mixtes per als personatges de Doñana, amb les primeres aproximacions als animals i als forçuts.

En 1984, l’artista es va traslladar a Roma amb la intenció de començar una nova etapa. A la capital italiana, Morea pintava en la gran terrassa de l’antic estudi de Rafael Alberti al Trastevere. Rodejat per la natura, els seus pinzells, les seues mans, els seus peus i el seu cos recrearen personatges de la Ciutat eterna i els seus mites. Eixos treballs, i d’altres signats en la dècada dels 90 a Taormina (Sicília), configuren la sèrie Itàlia.

La secció 'Nostàlgia porcina' inclou obres concebudes a València o Xiva entre 1985 i 1998. Hi ha bodegons que miren amb els seus propis ulls, personatges mitològics i objectes mundans que el pintor altera amb l’ús de la seua paleta.

Un faisà àcid, una zebra techno i un cigne blau s’erigeixen en protagonistes d’alguns dels quadres de 'Acid B Mallorca'. Les teles que s’han inclòs ací van ser creades entre 1989 i 1998 a Barcelona i Mallorca. També es poden admirar, una vegada més, elements comuns alterats (un globus terraqüi, una bici accidentada, les sabates de Jeanne Moreau), així com plantes amb propietats humanes i els primers traços de temàtica asiàtica.


La llibertat creativa de Morea també es va expressar sobre la moqueta. En este material va pintar una Harpia verda i motius de la cultura japonesa (El gran mikado, La japonesa de Yakutaky). Eixes obres s’exhibeixen en la secció 'Orientàlia' amb altres teles que reflecteixen malsons etílics, déus en decadència i somnis espirituals.

Per últim, 'Les Amèriques' reuneix els quadres creats a Amèrica Llatina, fonamentalment a Brasil, entre 2001 i 2012. Són bodegons on destaquen una tallada de síndria amb pits, l’ús dels colors primaverals o el roig intens i una natura morta amb braços sobre un calze. Així mateix, es perceben ombres humanes, animals antropomòrfics i una nova sèrie d’autoretrats que, en este cas, no tenen rostre.

José Morea: l’artista

José Morea va nàixer a Xiva (València) en 1951. Les seues primeres exposicions individuals daten de mitjans de la dècada dels 70. Va completar els seus estudis amb les beques del Ministeri de Cultura per a Artistes Joves (1980), de la Casa de Velázquez de l’Ajuntament de València (1981) i del Ministeri de Cultura per a la formació de professionals en Arts i Indústries Culturals (1984). Les seues obres han sigut exposades en centres museístics i galeries de tot el món, especialment a Espanya, Portugal, Itàlia i Amèrica Llatina (Xile, Uruguai, Argentina, Brasil).

Les obres de José Morea formen part dels fons de les pinacoteques de la Comunitat Valenciana (Museu de Belles Arts de València; IVAM; Museu de Vilafamés; Fundació Bancaja; Fundació Martínez Guerricabeitia), d’Espanya (Museu Nacional – Centre d’Art Reina Sofía; Museu Espanyol d’Art Contemporani; MACBA) i de l’estranger (Museu d’Art Contemporani de Recife; Museu d’Art Contemporani de Bagheria; Museu Salvador Allende).

L’Espai d’Art Contemporani El Castell

L’E CA va obrir les seues portes en maig de 2017 per a donar a conèixer el treball d’artistes contemporanis i "dinamitzar" el circuit artístic en la Comunitat Valenciana. D’esta manera, les seues activitats tenen com a finalitat intensificar la relació de la ciutadania amb les manifestacions creatives d’avantguarda, "reforçant" la projecció de Riba-Roja i el seu potencial turístic com a municipi vinculat al patrimoni històric-artístic. Com a espai d’art contemporani de caràcter interdisciplinar, l’E Ca es defineix com un lloc de trobada amb un perfil "diferenciat per al desenvolupament de propostes creatives", que relaciones les arts visuals amb l’educació i altres manifestacions creatives (teatre, música, dansa, etc.).

L’E CA compta amb un Consell Assessor format per reconegudes personalitats de la cultura contemporània. Actualment, este organisme està format per Román de la Calle, crític d’art i catedràtic d’Estètica de la Universitat de València; José Sanleón, artista i professor de la Facultat de Belles Arts de Valencia; José Luis Cueto, vicerector de Cultura de la Universitat Politècnica de València; Carlos Pascual de Miguel, col·leccionista d’art i ex president de la Fundació Cañada Blanch; Enric Gómez, assessor cultural de l’Ajuntament d’Alfafar i impulsor de la històrica galeria Edgar Neville; i Rafael Alcón, arquitecte i expert en art.

Fins al moment, els murs del castell de Riba-Roja, localització històrica on es troba el museu, ha acollit les exposicions Vigílies de Toni Cucala i No solo mires. Escolta. Projectes 2002/2017 de Pepe Gimeno.

Noticias relacionadas