ALACANT. La producció Marcio, de l’actor i director Morgan Blasco, versiò lliure del Coriolà de William Shakespeare, ha estat l’obra seleccionada per a la I Residència de Producció Teatral José Estruch.
Les bases de la convocatòria demanaven que “almenys el 70% de les persones que participen en l'equip de producció (equip artístic, tecnic o administratiu) tindran domicili fiscal en la provincia d'Alacant”, una de les iniciatives que s’estan portant a terme per aprofundir en la consolidació del teixit professional teatral de les comarques alacantines. En aquestes mateixes bases es detallava el premi gran per a la proposta triada: la companyia o productor seleccionat, podrà realitzar els assajos a la Sala Núria Espert en horari de matí (8 h a 15 h) durant 6 setmanes en els mesos de gener, febrer i març. L'estrena tindra lloc el 23 de març de 2018, amb motiu del Dia Internacional del Teatre, que es conmemorarà el 27 del mateix mes.
El projecte s’ha presentat sota el paraigües de la companyia alacantina Criadero de Morsas, plataforma de la que forma part Cultura al Vent des de 2017, companyia fundada a Altea pel propi Blasco. Tant Morgan Blasco en solitari o amb Cultura al Vent, com Criadero de Morsas, en la seua etapa anterior, han tingut presència important, a nivell internacional, com al Festival d’Avinyó, com en la programació estable del CCC Las Cigarreras els darrers anys.
Marcio estarà dirigida per un equip encapçalat pel director madrileny Jorge Muñoz, també actor, que recentment a format tàndem amb l’actriu i directora Blanca Portillo en la codirecció de les seues dues darreres funcions.
El comité seleccionador estaba format pel director del Teatre Principal d'Alacant, Francesc Sanguino, el prestigiós director d’escena Juan Pastor, i el Regidor de Cultura Daniel Simón, els quals han escollit aquesta obra fonamentalment per tractar-se d’ “un equip d’acreditada profesionalitat de llarga trajectòria i experiència teatral per a un projecte que rau sobre el desenvolupament d’una dramatúrgia eminentment textual. Es tracta a més d’un projecte que planteja un treball d’investigació teatral sobre una obra d’acreditada solidesa com el Coriolà de Shakespeare, amb una proposta amb la que es pretén contextualitzar i actualitzar un text ja clàssic i de total universalitat, apropant-lo al momento històric actual del nostre entorn, mitjançant una dramatúrgia contemporània”.
Una aposta que així, de primeres, no sembla que s’ajuste al punt de les bases que contenia algunes de les orientacions per al jurat, el que diu molt de la qualitat de la producción guanyadora: es valorarà la creació original i la producció dramatica en valencià; la participació significativa de dones creadores en qualsevol apartat de producció; els temes relacionats amb la nostra societat actual, les propostes artístiques que fomenten la investigació o l'interés per l'última literatura dramàtica.
A
Al premi que ja suposa tenir un espai per a la producció com la sala Núria Espert, i la pròpia estrena, s’hi afegeixen un parell de gratificacions que mostren el carácter de promoció del teixit dramatúrgic alacantí, també contemplades a las bases: l'estrena suposara el pagament del caixet a més d'un incentiu correspondent a la mateixa quantitat del caixet i amb un import maxim de 4000 (quatre mil) euros; la companyia podra realitzar la gira segons el seu interés i tindrà l'obligació de consignar en cartell i programa el lema "I Programa de Residencies Jo se Estruch Teatre Principal d'Alacant i Regidoria de Cultura de I'Ajuntamentd'Alacant". El Teatre Principal no demanara cap compensació económica de la gira de la compañía.
A la convocatòria s’hi havien presentat cinc projectes provinents de tota la provincia, la qualitat i l’originalitat dels quals representen l’esforç i la tenacitat de moltes companyies menys conegudes en les nostres comarques per la crònica manca de gira estable que pateix la provincia, segons fonts del Teatre Principal d'Alacant.