Hoy es 11 de diciembre
GRUPO PLAZA

VIII Cicle Escèniques Cuir 

Carme Teatre posa el focus en les identitats queer i la crítica al heteropatriarcat

10/09/2024 - 

VALÈNCIALa Sala Carme Teatre presenta la huitena edició del Cicle Escèniques Cuir, un cicle que cada any explora la identitat i les expressions de gènere no normatives a través de diverses propostes escèniques. Aquesta edició comptarà amb quatre espectacles que aborden qüestions de gènere, masculinitat, identitat queer i reflexions sobre les estructures socials heteronormatives. Les funcions es desenvoluparan entre el 12 i el 22 de setembre de 2024, oferint al públic una varietat d'enfocaments que conviden a la reflexió i al qüestionament de les normes de gènere imposades per la societat.

El cicle comença amb COWARDS, una obra de dansa creada i dirigida per Ángel Durán. Aquest duet escènic, que es podrà veure els dies 12 i 13 de setembre, reflexiona sobre els mandats de la masculinitat contemporània i com els homes afronten la pressió de demostrar la seua virilitat en públic. La peça aborda la idea de la covardia com a mecanisme de defensa, exposant la incapacitat de molts homes per a expressar els seus dubtes, pors i vulnerabilitat, a causa de les estrictes normes socials que els obliguen a amagar les seues emocions. L’obra posa en relleu la negació dels sentiments més íntims, que s'associen amb allò femení, i planteja com la ira i la violència es converteixen en les úniques emocions acceptades i admirades dins de la masculinitat tradicional. A través de dos personatges que aparenten seguretat exterior però estan atrapats en una dialèctica interna tòxica, COWARDS convida l’espectador a qüestionar els models de comportament masculí. La interpretació va a càrrec de Yeinner Chicas i Ángel Durán, premi Butaca al millor ballarí i recent premi MAX a la millor interpretació masculina de dansa. La peça comptarà amb una residència a Carme Teatre, fruit del premi concedit per la sala en el Certamen Coreográfico de Madrid 2023.

La següent proposta del cicle és JTDQNHD (Jugamos Tan Duro Que Nos Hacemos Daño)*, una performance dirigida i interpretada per Fernando Troya, que es presentarà els dies 14 i 15 de setembre. L'obra barreja elements autobiogràfics amb un conte de fades, explorant la identitat queer a través de la metàfora del viatge a Mai Més. L'escenografia, formada per deu matalassos que es transformen constantment durant la representació, interactua de manera directa amb el cos de l'intèrpret, creant un diàleg visual que reflecteix la fragilitat i la resistència de l'individu. JTDQNHD aborda temes com l'autolesió, la vergonya i els patrons tòxics en les relacions personals, convidant el públic a reflexionar sobre les cicatrius emocionals que la comunitat LGTBI afronta al llarg de la seua vida. Troya utilitza el seu cos com a eina per a exposar els desafiaments en la recerca de la identitat i l'impacte de les normes socials sobre les dinàmiques íntimes i afectives. La música original, composta per Marko Ivic, i el disseny de llums de Samuel Silva, afegeixen capes sensorials a aquesta peça que travessa els límits entre la dansa, el teatre i la performance.

La tercera obra de la programació és NIK·EU 2.0, l'última producció del projecte iXa, dirigida pel jove coreògraf gallec Xián Martínez, que es podrà veure els dies 19 i 20 de setembre. NIK·EU 2.0 es planteja com un "baül de records i experiències", on el personal i el col·lectiu s'entrellacen. El títol de l'obra, que combina les paraules "NIK" (jo, en èuscar) i "EU" (jo, en gallec), reflecteix la naturalesa íntima i autobiogràfica de la peça, que convida els espectadors a connectar les seues pròpies vivències amb les dels intèrprets. L'obra aborda la deconstrucció de la masculinitat i qüestiona com les estructures heteropatriarcals influeixen en el desenvolupament de l'individu, des de la infància fins a la maduresa. A través d'un enfocament crític i emocional, NIK·EU 2.0 busca connectar amb el públic mitjançant una reflexió profunda sobre les dinàmiques de gènere i el procés de despullar-se dels estereotips que la societat imposa als homes. La interpretació està a càrrec de Rossanna Freda, Raúl Melcon, Miguel Arévalo i el mateix Xián Martínez, que ofereixen una visió diversa i matisada sobre l'evolució de la identitat masculina.

El cicle es tanca amb DOUBLE BILL, una obra creada per Javier Arozena i Gino Senesi, que es representarà els dies 21 i 22 de setembre, i que va formar part del catàleg de Danza a Escena 2023. Aquesta proposta explora la relació entre el cos i l'espai arquitectònic, generant un diàleg continu entre ambdós elements. Arozena i Senesi combinen la seua experiència en coreografia i arquitectura per a investigar com el cos interactua amb l'entorn, creant paisatges de contemplació i reflexió que conviden el públic a reexaminar la seua relació amb l'espai que habita. DOUBLE BILL es planteja com una obra en constant construcció i deconstrucció, on allò físic i territorial s'entrellacen, generant una tensió que impulsa la narrativa. La peça s'inscriu en la tradició de la dansa contemporània, però també es nodreix de la performance i la investigació sobre la percepció espacial, obrint noves possibilitats en la relació entre el cos i el territori.

Raúl Lago, codirector i programador de la Sala Carme Teatre, assenyala: "El VIII Cicle Escèniques Cuir es consolida com una de les propostes més potents de la programació de la sala, mantenint-se fidel al nostre compromís d’oferir espectacles que qüestionen les normes de gènere i promoguen la reflexió crítica. Aquesta edició, en particular, aprofundeix en temes com la fragilitat de la masculinitat, la identitat queer i les estructures heteronormatives que influeixen en les nostres vides quotidianes. Les quatre obres del cicle no només exploren les tensions internes de cada personatge, sinó que també ens conviden a reflexionar sobre les dinàmiques socials que conformen les nostres identitats. 

Noticias relacionadas

next

Conecta con nosotros

Valencia Plaza, desde cualquier medio

Suscríbete al boletín VP

Todos los días a primera hora en tu email


Quiero suscribirme

Acceso accionistas

 


Accionistas