amb 'dúo', 'geranium', 'jet lag' i 'happiness'

Cinema Jove posa el focus en els conflictes familiars des de diferents perspectives

24/06/2022 - 

VALÈNCIA. La segona jornada de la 37a edició de Cinema Jove presenta per primera vegada a Espanya tres llargmetratges de Secció Oficial que posen el focus en els conflictes familiars, però des de perspectives molt diferents. ‘Geranium’ arriba a Cinema Jove després de triomfar en el Festival Internacional de Cinema d'Istanbul 2021. Amb una posada en escena elaborada, secundada per unes imatges càlides, el director Çağıl Bocut ens submergeix en la problemàtica situació familiar de la jove Defne. La fràgil relació amb el seu pare dependent, les dificultats que comporta el retorn a la llar i els vincles sentimentals que establim són els principals temes abordats en aquest drama familiar turc que coqueteja amb el thriller. ‘Geranium’ rastreja les xicotetes emocions dels seus personatges, les seues virtuts i febleses, per a dibuixar amb elles una bella reflexió sobre la pèrdua de la innocència.

L'origen d'aquesta trama de ficció està en l'experiència autobiogràfica del seu director. “En 2009, diversos membres de la meua família van patir greus problemes de salut. Quan el meu pare va tindre un vessament cerebral, vam tindre l'oportunitat de conéixer un costat més humà i diferent d'ell. Tràngols com la malaltia i la pèrdua creen diferents dinàmiques i canvis en els equilibris de poder d'una família”, assenyala Bocut, que presentarà la cinta demà a les 20.00 hores en la Filmoteca. La pel·lícula parteix d'un dilema moral i evoluciona cap a una història policíaca, que dona peu al director a obrir un debat sobre la noció de justícia. “Crec que les famílies són les biòpsies de la societat i poden convertir-se en mecanismes molt perillosos quan es veuen amenaçades. Fan tot el possible per a protegir els seus propis interessos. Dins el concepte de justícia de les famílies vaig incloure automàticament altres temes com la burocràcia en la sanitat, els conflictes intergeneracionals i les dinàmiques de poder familiar. He triat la malaltia i la mort com a subtema per a reforçar el conflicte d'autoritat i les lluites de poder entre pare i filla”, explica.

Happiness, un retrat cru i brutal de la violència de gènere

Kazakhstan, una de les potències de cinema emergent de l'actualitat, debuta en la Secció Oficial de Llargmetratges amb ‘Happiness’, una pel·lícula de ritme pausat, sostingut per una posada en escena mil·limètrica i un ambient asfixiant, que compon un dur retrat en femení d'una societat patriarcal en procés de descomposició. La protagonista d'aquesta cinta, que va ser reconeguda amb el Premi del Público en la Secció Panorama de la Berlinale 2022, és una influencer que embene felicitat amb un ampli somriure. Paradoxalment, la seua vida personal dista molt d'aqueixa imatge. La seua llar és un lloc fosc on la força bruta ha imperat durant anys. La pel·lícula ha sigut creada, precisament, perquè la veu de milions de dones siga escoltada i que la llei contra la violència domèstica comence a funcionar en un país on moren prop de 400 dones a l'any per aquesta causa. Segons l'ONU, cada mes es registren una mitjana de 120 violacions, 5.232 pallisses, 72 mutilacions, 14 assassinats i 48 suïcidis de dones. Un 70% de les dones condemnades a presó per assassinat ho són són per haver assassinat als seus marits.

Jet Lag

També competeix enguany ‘Jet Lag’, vídeo-assage de la realitzadora xinesa Zheng Lu Xinyuan que es va estrenar en la secció Fòrum de la Berlinale. L'espectador acompanya a Xinyuan i a la seua família al llarg de dos viatges importants: un d'ells s'emmarca en un món en tancament després del colp de COVID-19, mentre que l'altre narra el viatge des de la Xina a Myanmar que emprén la directora per a esbrinar què li va ocórrer al besavi, desaparegut en els anys quaranta. En un moment de la pel·lícula, la mirada de Xinyuan es desplaça cap a la mateixa Myanmar, les seues guerres civils i a la Revolució de la Primavera que va seguir a l'últim colp militar. “La pel·lícula parteix de diversos punts de partida i aconsegueix el present. No puc parlar del passat ignorant el que està passant enfront de mi”, assenyala la directora. “Vaig començar a filmar en 2013, i el contingut va anar prenent forma gradualment davant els meus ulls. No vaig poder trobar un altre mètode per a processar els meus pensaments respecte a la història que m'ha tocat viure”.

Dúo

Un altre de les preestrenes que albergarà la nova edició de Cinema Jove serà el de ‘Duo’, de la realitzadora Meritxell Colell, qui presentarà la pel·lícula demà a les 20.00 hores en el Teatre Rialto. La cinta, que arribarà als cinemes de tota Espanya el 2 de setembre, retrata l'estranyesa de dos intèrprets davant un món desconegut que posa en qüestió el sentit de la seua relació i del quefer artístic. ‘Duo’ està protagonitzada per Gonzalo Cunill i la coreògrafa i ballarina Mónica Garcia, amb la qual Colell ja va treballar en la seua òpera preval ’Amb el vent’. Meritxell Colell forma part d'una nova generació de directores espanyoles el treball de les quals ha aconseguit en els últims anys una àmplia repercussió internacional. ’Amb el vent’, el seu primer llargmetratge com a guionista i directora, va ser desenvolupat en el Atelier de la Cinéfondation en el Festival de Cannes i es va estrenar en 2018 en la Berlinale. En 2020, Colell va signar la pel·lícula de correspondències Transoceàniques, al costat de Lucía Vasallo.

Rebecca Windsor, directora de la “writers room” de Warner

La Secció Oficial de Webseries d'enguany, que inclou onze produccions, concentrarà una intensa activitat els dies 25 i 26 de juny amb projeccions, trobades amb directors i xarrades sobre les tendències actuals en el camp de les sèries destinades tant a televisió com a internet. Entre ells, destaca la xarrada ‘Escriu i triomfa’, que impartirà Rebecca Windsor, directora de la "writers room" Warner Bros Television Workshop, el principal programa d'escriptura i adreça per a artistes que busquen començar o avançar en les seues carreres en televisió. Windsor, que a més és membre del jurat de Webseries de Cinema Jove.

La Secció Oficial d'enguany inclou ‘Ana Beirut’, una webserie poètica experimental que explora el passat i el present de Beirut a través de la mirada de nou artistes audiovisuals libanesos. Un d'ells, Gilbert Karam, protagonitzarà un col·loqui amb el públic el dissabte a les 12.00 hores. Al costat d'ell estarà també Mariano Pozzi, director de ‘Coses de chicxs’, una senzilla i dolça webserie argentina sobre conflictes preadolescents. Dos de les *webseries d'enguany posen el focus en la cultura digital. La comèdia negra canadenca ‘Je ne suis pas un robot’ retrata el món dels moderadors de contingut en les xarxes socials i les conseqüències psicològiques derivades del seu treball. Rodada amb càmera i amb un telèfon mòbil, ‘Hacked’ -premiada en l'última edició de CanneSeries- ens parla del consum de xarxes socials i internet per part de la joventut actual.

També et pot interessar

Noticias relacionadas