VALÈNCIA. El festival Cinema Jove, organitzat per l’Institut Valencià de Cultura, ha programat el cicle Youth & The Wall per a commemorar el 30 Aniversari de la caiguda del mur de Berlín. Es tracta de sis llargmetratges que es projectaran a l’Institut Francés de València.
Per al director del festival, Carlos Madrid, aquesta és una ocasió especial per a rememorar un fet històric: “aquest aniversari ens serveix de pretext per a fer un repàs, a través del cinema, de la vida a Berlín a banda i banda del mur, durant els 28 anys que va estar erigit”.
El mur que va rodejar Berlín Oest de 1961 a 1989 va provocar que la joventut i les manifestacions culturals urbanes prengueren camins diferents, un fet que, segons Carlos Madrid, ha volgut recollir aquest cicle: “Les sis pel·lícules mostren el trastorn que va produir aquesta separació en els seus habitants, contat a través de diferents prismes com les subcultures musicals, les relacions personals i amoroses i fins i tot el terrorisme”.
Un conjunt de sis pel·lícules seleccionades “en la línia de Cinema Jove, posant el focus en la descripció de la vida dels joves, de l’impacte del mur en l’àmbit personal, afectiu, social, cultural i polític”.
Un dels títols ineludibles que es projectaran és Goodbye Lenin! (Wolfgang Becker, 2003), l’únic del cicle que narra la vida després de la caiguda del mur. En 1990, per a protegir a la seua fràgil mare d’un xoc fatal després d’un llarg coma, un jove intenta evitar que s’assabente que la seua estimada nació, Alemanya Oriental, ha desaparegut tal com la coneix. La pel·lícula va ser un èxit de públic i crítica i va obtindre nombrosos guardons i nominacions, inclosos el premi a la millor pel·lícula europea en els Premis Goya, els César o els premis de la European Film Academy, entre altres.
Un altre dels títols és The Invisible Frame (Cynthia Beatt, 2009), un camí poètic a través de paisatges variats al llarg de l’antic mur de Berlín. “Una curiositat –segons Carlos Madrid– que recull l’esperit del documental experimental ‘Cycling the Frame’ protagonitzat també per Tilda Swinton, en el qual aquesta recorria el mur al complet des del costat occidental. En The Invisible Frame, vint anys després, recorre els mateixos llocs, però aquesta vegada a banda i banda del mur”.
Precisament en una altra de les pel·lícules del cicle, B-Movie. Lust and Sound in West Berlin 1979-1989 (Jörg A. Hoppe, Heiko Lange, Klaus Maeck, 2015), trobem Tilda Swinton gravant Cycling the Frame, a més d’altres artistes de la talla de Nick Cave, Blixa Bargeld o David Bowie. Música, art i caos en el salvatge Berlín Oest dels anys huitanta. “L’interés de la cinta el centra l’eclosió de la vida cultural i creativa al Berlín Occidental”, destaca Carlos Madrid. Un "collage" de pel·lícules i material televisiu en la seua majoria inèdit d’una dècada frenètica però creativa.
L’auge de l’escena punk i la influència de música i subcultures importades del Regne Unit també acompanyen la història central de Never Mind the Wall (Connie Walter, 2001). En 1982, Nele viatja d’Alemanya Occidental, on coneix Capitán, cantant d’una banda. S’enamoren, però el règim els impedeix tornar-se a veure.
Poc abans, Volker Schlöndorff rodava El silencio tras el disparo (2000), en la qual narra la vida de Rita Vogt, una terrorista alemanya que abandona la revolució i s’estableix a Alemanya Oriental amb una nova identitat, i on viu amb el temor constant de perdre la seua tapadora.
La ruptura de les relacions personals durant aquesta etapa està també reflectida en un altre dels títols, La promesa, un amor, un muro, una esperanza (Margarethe von Trotta, 1994). A la tardor de 1961, just després de la construcció del mur de Berlín, Sophie i Konrad intenten escapar del costat oriental a l’occidental però Konrad no ho aconsegueix. Durant els següents 28 anys només es veuen en quatre ocasions.
El Festival Internacional de Cinema de València – Cinema Jove està organitzat per l’Institut Valencià de Cultura i reconegut per la Federació Internacional de Productors de Films (FIAPF).