entrevista

Arrels de Toni Pons a Santa Pola: ferro oxidat i gres des del món ibèric

15/01/2017 - 

SANTA POLA. La mostra Arrels, en un inici 12 escultures en ferro i gres, inspirades en la iconografía decorativa dels gots ibèrics trobats al jaciment de L’Alcúdia, continua el seu camí des que va arribar a la vida expositiva l’any 2014, fins al Museu del Mar del Castell Fortalesa de Santa Pola, on s’hi estarà des del 13 de gener fins al 19 de febrero de 2017.

Artista plàstic de llarg recorregut, Antonio Pons comença a tindre presència en el panorama valencià des dels anys 80, en què acaba els seus estudis de Belles Arts a la Facultad de San Carlos de València. Amb el temps, distribueix la seua dedicació entre l’orfebreria, l’escultura i la docència en el Departament d’Educació Plàstica i Visual de l’ IES “Carrús” d’Elx. Els darrers anys ha estat autor de les escultures que representen els premis “Tempir” d’Elx i els el XXVII Premi de Narrativa «Antoni Bru» d’Elx, així com responsable del cartell oficial de les representacions del Misteri d’Elx de 2013.

Amb ell hem xarrat perquè ens parle d’escultura, matèries, història, nous projectes…

- Toni, començarem potser pel final.  Diuen que fins que no està el disseny complet o el projecte avançat fins a les últimes etapes, no se li ha de posar nom, que no té prou entitat encara com per a tindre identitat.  “Arrels” és un nom que t’arriba des del principi de començar a treballar amb esta sèrie o és un punt d’arribada?

- Normalment es així, el títol d'una col·lecció sol anar madurant al llarg del treball i finalment se li dóna la forma definitiva, però en este cas no va ser així, la meua idea inicial era treballar en un projecte escultòric que significara un reconeixement a les nostres arrels culturals. Tenint este punt de partida com a referència, eren diverses les cultures que vaig pensar unir en este projecte, com l'etapa romana, musulmana, etc., no obstant això vaig iniciar el treball estudiant tot allò que ens va aportar la cultura ibèrica i al veure la font quasi inesgotable que suposaven tots els dibuixos que apareixen en els vasos ibèriques trobats en el jaciment de la l'Alcúdia, vaig decidir centrar el meu treball en esta època i concretament en estos dibuixos.

- Les obres tenen com a origen els motius decoratius de les peces de vaixella ibérica trobades al jaciment de l’Alcúdia. El treball interpretatiu és només gràfic, visual, o també històric?

- En este cas vaig pensar que per a poder interpretar tots estos motius decoratius que apareixen en estos vasos ibèrics, necessitava conéixer quin podia ser el seu significat, per la qual cosa vaig revisar i analitzar diversos textos en els quals es dóna una interpretació des del punt de vista arqueològic, concretament em vaig centrar en diverses obres de Rafael Ramos que em van ajudar moltíssim, per a poder entendre el significat d'estos dibuixos, ja que no són motius purament decoratius, sinó que tenen un sentit molt més ampli i amb un estil molt característic.

- Has valorat el camí que aquests referents d’iconografia han fet, des del seu origen artesà, decoratiu, fins a l’art pur de l’escultura, a l’hora de reinterpretar-los?

- En primer lloc volia mantindre el significat que té tota esta iconografía. Així, per exemple, en algunes peces he intentat unir els dos temes fonamentals que hi apareixen, com són la vida i la mort. Hi ha una peça que és una columna amb dos cares, en una d'elles apareix la imatge d'un rostre que és la representació d'una deessa associada al concepte de la vida i en l'altra cara, perpendicular a ella, està representat un dels animals que representen la mort, com és el carnassier, animal semblant a un llop amb plomatge en la zona del pit. Una altra obra fa referència únicament a la vida, amb la representació dels dos rostres que apareixen en un dels vasos i que possiblement representen la imatge de la deessa Tanit. Són moltes les obres que tracten estos dos temes, en altres es representen diferents motius vegetals que estan associats a la naturalesa i al ressorgir de la vida, aus, grifons, etc.

- Com fas la tria pel ferro i la ceràmica com a elements? Te’ls demana l’esperit de les pròpies peces o ets tu qui li ho imposa?

- L’elecció dels materials a l'hora de realitzar estes peces va ser molt fàcil, el motiu de triar el ferro oxidat és per associar-ho al material amb el qual estaven realitzats estos dibuixos ja que en ells es van utilitzar òxids de ferro amb els quals es pintava sobre l'argila. L'elecció del gres és per un doble sentit, per un costat és un material ceràmic que fa referència a la ceràmica utilitzada en els vasos ibèrics on apareixen estos dibuixos i per un altre costat és un material la textura i tonalitat del qual és idònia per a ser utilitzat combinant-ho amb el ferro oxidat.

- Des que van nàixer, a l’empara del Centre d’Interpretació del Jaciment Arqueològic de L’Alcúdia, aquestes dotze escultures de  mitjà format han anat fent el seu camí, acompanyades per altres obres teues , emparentades amb l’orfebreria.  Què és el que es podrá vore en esta nova cita al Museu del Mar de Santa Pola.

- En esta ocasió, a les peces inicials que es van exposar en la l'Alcúdia se'ls han sumat altres tantes fins a un total de vint-i-cinc obres escultòriques que formen la col·lecció que s'exposa en esta mostra.

- A banda del seu esperit divulgatiu, t’has plantejat fer créixer l’exposició? Peces noves? Noves interpretacions? Nous materials?

- El treball d'esta col·lecció no ho done per conclòs ja que són diverses les escultures amb les que m'agradaria completar-la, com per exemple una on aparega un personatge molt característic com és l'anomenat heroi, etc. Així mateix la meua idea és realitzar una sèrie d'obres amb la tècnica del gravat i el collage que aporten mes varietat interpretativa a esta col·lecció.

- El treball escultòric és molt matèric, de fresador quasi, el més obrer dels artístes plàstics, molt de temps de taller, després del disseny. Tu, a més, eres docent, en quin projecte estàs treballant ara?

- Són diversos els projectes que estic desenrotllant ara mateix al marge d'esta col·lecció i que m'han impedit ampliar la mateixa, dos d'ells són escultures monumentals que espere puguen ocupar dos espais públics en dos ciutats. També estic treballant en una nova col·lecció amb una sèrie d'obres en el camp de l'escultura i la pintura o el relleu, que tenen un significat de repulsa a uns esdeveniments tan tràgics que s'estan produint com és el tema dels immigrants i refugiats. I finalment estic iniciant l'etapa de disseny d'unes obres per exposar-les en el mes de maig a Lisboa.

Noticias relacionadas