VALÈNCIA. Les 'Nits de Cinema al Claustre de la Nau' complixen 10 edicions. Del 14 al 25 de juliol es projectarà al claustre del Centre Cultural La Nau un cicle ambientat en pel·lícules sobre festes i celebracions de tot tipus, juntament amb un altre cicle que retrata la faceta més fosca i amarga del món de l’espectacle. L'accés és lliure i inclou la presentació i col·loqui de cada cinta. Les pel·lícules es projectaran en versió original subtitulades. Les sessions començaran a les 22:00 hores (obertura de portes 21:30 hores).
El cicle 'Let’s Party!' inaugurarà ‘Nits de Cinema al Claustre de la Nau’ d’aquesta edició divendres, 14 de juliol, amb un clàssic atemporal de la comèdia com és El guateque, en què Peter Sellers encarna el convidat més inadequat que pot acudir a una festa. La sessió següent, el diumenge 16 de juliol serà la pel·lícula Dublineses, del director John Huston on es retrata d’una forma crua la rígida societat irlandesa de principi del segle XX, en què amb prou feines hi ha lloc per a expressar-se lliurement. El cicle prosseguirà amb Celebración el dijous 20 de juliol, en què Thomas Vinterberg i el Dogma 95 es posen al servei de la missió de ridiculitzar la burgesia de la societat del benestar, que amaga els draps bruts darrere d’una pretesa capa de refinament.
Gato negro, gato blanco d'Emir Kusturica es projectarà diumenge 23 de juliol, una pel·lícula de picabaralles familiars i negocis tèrbols al voltant d’unes noces improbables. Completen aquest heterogeni cicle sobre festes el clàssic de Jacques Tati, Día de fiesta el dimarts 25 de juliol, en què el carter d’un petit poble s’entossudeix a ajudar a organitzar les festes patronals amb resultats catastròfics, i una cinta molt desconeguda, Coherence el dimarts 18 de julio), producte de ciència-ficció low cost que va sorprendre fa pocs anys per la seua capacitat d’aprofundir en temes molt complexos amb una economia de mitjans encomiable.
El segon cicle començarà el dissabte 15 de juliol amb All That Jazz, musical a càrrec del mític Bob Fosse, que s’endinsa en els secrets del Broadway més descarnat, en el qual els números espectaculars es forgen amb sang, suor i llàgrimes. Una cosa que no és nova ni de bon tros, perquè és quelcom que ja apareixia en els idealitzats i feliços anys 20, com reflecteix Aplauso el dilluns 17 de juliol, una pel·lícula de Rouben Mamoulian que aprofita l’època pre-code per fer un retrat gens complaent sobre la indústria de l’espectacle de l’època. Una indústria que es nodreix de les aparences i fuig de tot el que puga no resultar rendible. En Behind the Candelabra el dilluns 24 de juliol, Michael Douglas dóna vida a Liberace, un dels primers showmen moderns, i la seua relació amb un falsament juvenil Matt Damon.
En Postales desde el filo el dimecres 19 de juliol, Meryl Streep i Shirley MacLaine donen vida a Carrie Fisher i Debbie Reynolds, filla i mare unides per la seua professió i separades per tota la resta. I si de rivalitat es tracta, les lluites entre companys de professió (companyes en aquest cas) es porta a l’extrem en una pel·lícula com The Neon Demon el divendres 21 de juliol, en què una model novella provoca les enveges dels seus col·legues, maximitzades en un món com el de la moda, en què l’aparença física i el culte a la bellesa ho és tot.
En la cartelera de 1981 se pudo ver El Príncipe de la ciudad, El camino de Cutter, Fuego en el cuerpo y Ladrón. Cuatro películas en un solo año que tenían los mismos temas en común: una sociedad con el trabajo degradado tras las crisis del petróleo, policía corrupta campando por sus respetos y gente que intenta salir adelante delinquiendo que justifica sus actos con razonamientos éticos: se puede ser injusto con el injusto
El diálogo, organizado por el festival del libro SINDOKMA, se llevará a cabo en el Aula Magna de La Nau el próximo martes 3 de diciembre, a las 19:00h