Teatro de lo inestable estrena el seu últim muntatge de la mà de Rafa Palomares amb una creació que, a partir del relat de l’emigració, reflexiona sobre la cobdícia i l’ambició desmesurada pels diners
VALÈNCIA. Aus migratòries és la nova creació de Teatro de lo inestable, una peça de Rafa Palomares codirigida per l’autor i Maribel Bayona, que s'estrenarà el pròxim divendres 11 de març i podrà veure's durant dos caps de setmana a Espai inestable. L'obra permetrà al públic fer un viatge, el d'una emigrant, amb moments de riure i de dolor, d'amor i de por. És a dir, les espectadores i espectadors assistiran a un exercici de memòria personal de valor universal, el d'una persona que ha d'abandonar el seu lloc d'origen per necessitat, per a tirar avant amb el seu treball i el seu esforç. “Però este viatge només és l'anècdota, el punt de partida d’una reflexió crítica sobre el poder dels diners i la cobdícia dels qui l'atresoren i només desitgen continuar amuntegant-ho”, explica Palomares. “I tot presentat en una posada en escena de factura nítida, rica, dinàmica, potent visualment i musicalment” afegeix l’autor.
"Des de sempre, les papallones i les oronetes i els flamencs volen fugint del fred, any rere any, i naden les balenes a la recerca d'una altra mar i els salmons i les truites a la recerca dels seus rius. Ells viatgen milers de llegües, pels lliures camins de l'aire i de l'aigua. No són lliures, en canvi, els camins de l'èxode humà”. Una traducció de Los emigrantes, ahora d'Eduardo Galeano. La temàtica principal és l'emigració, la comprensió del fenomen com a natural de les espècies animals, però que en el cas de l'espècie humana troba massa entrebancs per a ser acceptada, fonamentalment, per l'organització social basada en els diners. Un altre tema és la cobdícia, l'ambició pels diners que condemna, també, a altres persones a abandonar el lloc on els agradaria viure, sense capacitat de trencar eixa inèrcia inhumana.
El procés de creació d’Aus migratòries es va iniciar a partir de la idea de Palomares de recuperar la història de la seua mare, una dona nascuda en 1946 que des de ben joveneta va haver de vindre a València a servir i amb setze anys va marxar a Suïssa i després a França. Un exemple, segons l’autor “de treball, esforç i respecte per les persones sense importar d'on venen ni què tenen”. Un relat que podria valer com a paradigma d'un temps i d'unes circumstàncies, les quals sempre es repeteixen en el moment que una persona es veu obligada a emigrar: condicions inhumanes de treball, d'alimentació, sense expectatives de futur.
En paral·lel a aquesta trama, l’obra reflecteix altra realitat; altres persones que se'n van fora de l’estat espanyol per qüestions relacionades amb grans quantitats de diners: personatges com Messi, Juan Carlos I o El Rubius, i el contrast entre les raons d'eixir del país entre els pobres i els rics. Per tant, Aus migratòries és una peça creada des d’un procés de documentació, mitjançant entrevistes amb la mare de l’autor i lectures i visionats de documents que ajuden a entendre la realitat històrica de l'Espanya dels anys seixanta, i des d’una mirada crítica a la realitat que ens mostren els mitjans de comunicació. “Tot açò genera la redacció d'un text teatral que encara continua escrivint-se amb el treball dels intèrprets”, assegura Rafa Palomares.
Els diferents personatges que recorren l’obra són interpretats per Maribel Bayona, Arantxa Pastor, Alejandra Mandli i Juan Andrés González. A l’equip tècnic i artístic es sumen: Vickyleaks en la música; Aurora Diago en audiovisuals; l’espai escènic en mans de Los Reyes del Mambo; Mireia Parreño en el disseny d'il·luminació; Kika Garcelán firma el vestuari i Rosa Busó en l’assessorament lingüístic.