VALÈNCIA. Una de les obres cabdals que en la darrera edició va captivar el jurat dels Premis Internacionals Literaris Ciutat de Benicarló en la modalitat de Narrativa Memorialística, ‘L’única passió noble’, es va presentar el passat dia 7 d’abril a l’Espai Fuster, el museu dedicat a una figura fonamental en el paisatge del pensament del nostre territori i un dels principals pensadors europeus del segle XX.
Una fita cultural amb molta càrrega de fons, ja que l’autor, el borrianenc Joan Garí, centra el seu assaig en el gran i fascinant Joan Fuster en un teixit literari elaborat amb molt cura i mestria que l’autor entrellaça amb un altre pensador de tots els temps, Montaigne, i amb una presència de gran magnetisme narratiu: 'Madame Cécile Mähler-Besse'.
L’obra, editada per l’editorial de 'Onada Edicions', trobava, així, l’encaix ideal a la casa del mateix Fuster, assaborint essències i sentit en el marc més adequat: el museu recentment inaugurat emplaçat a l'antiga casa de Joan Fuster, al carrer de Sant Josep de Sueca.
Com destacava l’autor poc després de l’acte de presentació, “ha estat un honor presentar ‘L'única passió noble’ a l'Espai Fuster”. La presentació de l’assaig de Garí va comptar amb Josep Palomero com a presentador, el qual va fer referència a la trajectòria des dels orígens de l’autor, que iniciava trajecte amb el títol ‘La conversación mural’ (1995), per conduir-nos per altres obres fins l’actualitat.
Per la seua banda, Garí va traslladar un tast del contingut del llibre, amb la contextualització del procés creatiu. Sens dubte, però, va deixar molt bon sabor de boca en endinsar-se per l’anècdota en primera persona. Garí rememorava la seua coneixença propera de Fuster. Una aproximació personal al personatge que el borrianenc situava al final de la dècada dels anys vuitanta del segle passat i principis de la dècada dels anys noranta.
Un retrat emotiu i molt implicat en el seu camí acadèmic, “ell era professor a la Facultat de Filologia de la Universitat de València i jo hi preparava la meua tesi de llicenciatura”. “Va ser ell, precisament, el que va presidir el tribunal on vaig presentar la meua tesi, que versava sobre el fenomen del grafiti urbà.” “Llavors conversàvem sovint al seu despatxet del Departament de Filologia Catalana, on ell passava consulta -com un vell metge rural- als estudiants de doctorat”. L’autor de ‘L’única passió noble’ remarca que al Museu Fuster es conserven, precisament, els apunts minuciosos amb què preparava cada classe a la facultat, “gran treballador com era i detallista foramida”, precisava Garí. Al llarg de l’acte, el públic assistent va mostrar un gran interès per la personalitat de Cécile Mähler-Besse, la interlocutora fictícia i propietària real fins la seua mort (2012) del castell, on hi ha la torre de Montaigne, al Perigord.
Amb aquest títol Onada Edicions incorpora un nou volum al voltant de l’escriptor i assagista més significatiu i rellevant de les lletres valencianes. L’editorial suma ‘L’única passió noble’, de Garí, a altres títols publicats, com ara ‘Antologia de Joan Fuster’, de Vicent Terol, o ‘Joan Fuster per a joves’, de Salvador Vendrell. Una gran manera de celebrar l’Any Fuster.