GRUPO PLAZA

una iniciativa de la mostra de valència en barreira

Els productors mediterranis valoren la primera edició de València Film Afers

24/10/2022 - 

VALÈNCIA. València Film Afers, el fòrum de coproducció de la Mostra de València va celebrar la seua primera edició este cap de setmana amb una trobada intensiva de productors mediterranis convidats i, per un altre, els representants dels deu projectes seleccionats per l'organització. A més, s'ha complementat amb classes magistrals orientades al llançament internacional d'una pel·lícula, el seu recorregut per festivals o fórmules de coproducció impartides per expertes com Rosa Bosch.

El Centre d'Estudis Superiors Barreira, la seu valenciana del prestigiós Centre Sperimentale di Cinematografia de Roma, única fora d'Itàlia, va albergar la trobada. La primera cita per a tots va ser un pitch, és a dir, una breu presentació dels deu projectes seleccionats a tots els convidats per part dels seus productors i/o directors. Es va poder comprovar la diversitat d'enfocaments, temàtiques i també els diferents estats de desenvolupament dels títols triats. Per exemple, en el cas de la producció A day in march només es van poder veure dibuixos dels personatges principals. La productora valenciana Giovanna Ribes va introduir a la directora turca Çiğdem Sezgin, amb qui ja van col·laborar en Suna, anterior pel·lícula. No obstant això, d'uns altres es van poder visualitzar fragments d'una primera versió del muntatge. Este és el cas de 50 meters, en què l'egípcia Yomna Khattab s'endinsa en la vida paral·lela del seu pare recentment jubilat per a submergir-se en els relats de la seua generació i reflexionar sobre el seu propi futur; el mateix que A state of distraction, una comèdia en la qual el libanés Elie Khalife ficciona en clau d'humor com fer cinema en un Líban a la vora del col·lapse fent front a tota mena de desafiaments. “És la primera vegada que he compartit un fragment de la pel·lícula en públic i em vaig satisfet en comprovar que la comèdia funciona des del principi”. El libanés es felicita també perquè “no hi ha hagut rivalitat entre els productors amb pel·lícules seleccionades, hem funcionat com una gran família”. Una altra comèdia amb tint social que es va presentar des del mateix país va ser The sad life of happy pig!de Christy Whaibe, protagonitzada per un xic que treballa disfressant-se de mascotes en esdeveniments i que decideix venjar la mort del seu pare, assassinat per un polític.
 
Després es va passar a les trobades individuals (one-to-one) entre els equips de les pel·lícules i els productors convidats, entre els quals figuraven noms com Thanassis Karathanos, Roman Paul, Habib Attia, Nadia Turincev, Marina Perales Marhuenda, Rafa Molés, Jessica Khoury o Felipe Lage. Els projectes espanyols van trobar una bona recepció, segons confirmen els seus productors. És el cas de Alegre y olé, que signa la directora Clara Santaolaya sota el paraigua de la productora val·lisoletana Batiak Films al costat de les peruanes La Soga Producciones y Suena el Perú. Un drama el rodatge del qual es projecta al nostre país per a retratar el relat vital d'una xica amb problemes que inicia un viatge emocional amb el seu avi malalt d'Alzheimer. La productora valenciana Paloma Mora, que va presentar dos projectes, confirma que compta ja amb coproducció internacional per a tots dos, però buscava més còmplices. Una d'elles és la versió cinematogràfica de la història de La Pastora, L'Aguait, de Marc Ortiz Prades, que busca desmitificar la figura de Teresa/Durriti i Florencio, que així es va conéixer al maqui intersexual que va haver de convertir-se en bandoler. L'altra és Xiqueta, de Gabriel Ochoa, una història d'amor entre dues dones que es forja en la maduresa després d'una vida heterosexual fins llavors, ambientada en una urbanització d'estiu al 1987 i que es rodarà este juliol a Castelló, Sot de Ferrer o Sogorb.

Des de Portugal estava seleccionada Savanna and the mountain, dirigida per Paulo Carneiro. L'equip de la pel·lícula mostra la seua satisfacció davant el fòrum: “A Portugal, en fòrums com este, després del pitch, només tens trobades individuals amb aquells interessats en el teu projecte; però ací ens hem pogut reunir amb tots els productors convidats. Amb alguns països no existeix cap mena de vincle amb el meu, així que resulta complicat arribar a acords; no obstant això, hem trobat molta complicitat amb gent com Felipe Lage, donat els llaços que existeixen entre Galícia i Portugal; també amb productors de Líban…”. Això sí, confirma que “els negocis se solen tancar després, en les copes”.
 
La productora valenciana Giovanna Ribes es mostra satisfeta tant per la recepció que ha tingut el seu projecte com pel nivell de la primera edició del fòrum: “El nivell de productors que ha vingut és bastant alt, perquè tots tenen una experiència en la coproducció internacional i aposten per pel·lícules independents de la nostra lliga, amb pressupostos entre 700.000 euros i 1, 2 milions”, assegura. La majoria d'ells valoren l'organització i que el programa s'ha complit estrictament, a pesar que era molt intens perquè tot cabera en el cap de setmana.
 
La sorpresa ha saltat en alguns casos perquè els productors de projectes seleccionats s'han interessat per uns altres dels triats, així ens ho confirmen els productors egipcis, els representants de The pigeon tower, amb què Amal Ramsis endinsa a tres personatges femenins en les carreres de coloms, un joc dominat per homes que no acceptaran la seua entrada; i El Max, un drama social de l'egipci Amrosh Badr: “Tots som productors i a alguns dels meus companys triats amb projecte m'han demanat el guió”. De cara al futur, suggereixen: “Ara no hi ha premi, però això no és important. Seria interessant que en el futur el fòrum comptara amb un fons de Creative Europe or Media per a donar suport a la producció de països del Sud del Mediterrani”.

La 37a edició del festival compta amb la col·laboració de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), Rambleta, València Film Office, Barreira Arte + Diseño i À Punt Mèdia com a mitjà oficial.

Noticias relacionadas

next

Conecta con nosotros

Valencia Plaza, desde cualquier medio

Suscríbete al boletín VP

Todos los días a primera hora en tu email


Quiero suscribirme