VALÈNCIA. El festival Tercera Setmana té dos estrenes absolutes dins de la seua programació per al 16 de juny. Les dues companyies valencianes, Perros Daneses i A Tiro Hecho, presentaran en estrena absoluta 'La capilla de los niños' i 'Les Solidàries'. A més, la companyia francesa Adrien M & Claire B debuta a València amb 'Hakanaï', un espectacle de dansa contemporània psicodèlic que deixarà el públic bocabadat.
Amb autoria de Patricia Pardo i dirigida per Carla Chillida (que repeteix també en aquesta edició del festival amb 'La sección'), 'Les Solidàries' declara que la pròxima revolució serà feminista o no serà. Un punt de partida transgressor amb què la companyia A Tiro Hecho, especialista en el que s’ha anomenat "teatre físico polític", anhela construir un món nou on el sistema patriarcal fallit i corrupte no tinga cabuda. Una lluita anarquista de les dones en estrena rigorosa. El nom de 'Les Solidàries' ve del grup armat masculí format per anarquistes que van fer front a la repressió contra l’anarcosindicalisme de Barcelona. Margarida Mateos, Yarima Osuna, Paula Romero i la pròpia Carla Chillida no posen ànima a la versió femenina d’aquest grup, sinó a una nova versió que naix de les runes per a construir un món millor des de la creativitat. L’obra és un dels projectes de la residència conjunta 'Graneros de Creación 17/18' de l’Espacio Inestable i La Rambleta, i es representarà a l’Espacio Inestable a les 21:00 hores.
Perros Daneses, una de les companyies valencianes més inquietes i arriscades del panorama actual, també presenta en estrena absoluta 'La capilla de los niños', peça que investiga els límits del teatre i la narració, del teatre i de la cinematografia, i de la memòria col·lectiva i la individual. Un exercici d’autoficció que ens presenta a Javier, un dramaturg (a qui dóna vida l’actriu Laura Sanchis) que, decidit a escriure una comèdia sobre el telefem, acabarà convertit en detectiu involuntari de l’assassinat de les xiquetes d’Alcàsser. L’obra, que podrà veure’s a les 21:00 hores al Teatre Rialto, parteix de la idea que tota gran mentida necessita una dosi de veritat i, d’aquesta manera, es mesclen les vivències del present i del passat del seu autor (Javier Sahuquillo) amb fets reals ficcionats. Un joc que va més enllà del pur entreteniment, perquè del que se’ns parla en realitat és de la història recent, de la nostra memòria històrica compresa més enllà de la Guerra Civil i de com un terrible crim va destruir la seguretat de la classe mitjana espanyola.
Una ballarina tancada en una caixa de grans dimensions amb parets de tul blanc convertides en pantalles. Projeccions que ho inunden tot. En japonés, Hakanaï defineix allò fràgil, evanescent, transitori, allò que es troba entre el somni i la realitat. I així és aquest espectacle on s’encreuen la modernitat i la tradició, la fugacitat i la contemplació. Coreografies digitals que arrosseguen els sentits, però que també hipnotitzen amb calma. Un haiku visual. Nombres, línies, quadrats, lletres… plouen sobre la protagonista que dialoga, amb el seu cos, amb ells.
Aquesta producció, que suposa el debut a València de la companyia de Lió Adrien M & Claire B i es representarà a les 20:00 hores a la Sala Matilde Salvador de La Nau. Les imatges estan animades en temps real sobre la base de models físics de moviment, al ritme d’una creació sonora interpretada també al moment. En acabar la performance, la instal·lació roman oberta perquè els espectadors hi puguen entrar i experimentar per si mateixos aquest món visual oníric.
En la Sala 7 del Rialto se presenta ‘For (D)’ de la valenciana Olga Clavel, un espectáculo de danza sobre el impacto de la música en el cuerpo
La sátira teatral parte de la prolongada batalla judicial de los trabajadores de una planta de refrescos contra una multinacional que se comercializaba como la chispa de la vida