Hoy es 11 de octubre
L'objectiu principal de l'IVC i del delegat territorial Alfonso Ribés hi és "acostar-se a nous públics" amb una programació "de qualitat i professional" on hi destaquen 14 obres teatrals
VALÈNCIA. Començar nou any per començar nova programació, una sèrie d’activitats culturals amb la qual l’Institut Valencià de Cultura pretén principalment “generar públic” a Castelló. Per això, s’hi han plantejat al voltant de 80 propostes “de qualitat, diferents, professionals i diversificades” al Teatre Principal, l’Auditori, el Museu de Belles Arts, l’EACC i la Filmoteca, des de gener fins a març. Així ho ha fet saber el mateix director general de l’IVC, Abel Guarinos, juntament amb la directora adjunta de Música, Marga Landete, i el delegat territorial de l’Institut Valencià de Cultura a les comarques de Castelló, Alfonso Ribes.
Però, abans hi toca fer balanç de la temporada anterior, un trimestre del qual Alfonso Ribes afirma sentir-se “molt feliç i satisfet”, no sols per haver “penjat el cartell de complet” a diversos concerts i espectacles com Incendios, sinó pel que això significa; “un orgull veure que l’espectador respon, per rendibilitzar les nostres propostes”, hi ha apuntat Guaniros. Tot i això, el delegat de Castelló hi manifesta que amb aquest 2018 es pretén “pal·liar anteriors carències on faltava alguna proposta de tall més familiar i proper al públic”, en conclusió, es vol que si són espais “de tota la ciutat, siguen per a tota la ciutat”.
Pel que fa al teatre, 14 representacions prendran el relleu del Principal. Exactament, 10 propostes escèniques, dos musicals, i dues obres on la dansa ocupa el primer plànol. Entre elles hi destaquen dues produccions amb segell de l’Institut Valencià de Cultura com hi són Cuzco de Víctor Sánchez Rodríguez i el musical Tic-Tac amb direcció escènica de Carles Alberola i direcció musical de Noelia Pérez i Josep Zapater, o l’obra del valencià Chema Cardeña Shakespeare en Berlín. També, hi han sigut assenyalades pels organitzadors, l’obra Prefiero que seamos amigos amb la presència de Lolita Flores i amb programació per a les festes de la Magdalena, i l’estrena a la Comunitat de Óyeme con los ojos, amb la ballarina sevillana María Pagés. La segona producció de dansa hi vindrà amb la companyia de Thomas Noone.
Així mateix, completen el repertori el Calígula de Camus sota la direcció de Mario Gas, una reflexió sobre la crisi dels refugiats amb El metge de Lampedusa, una producció del festival Temporada Alta, i l’espectacle guanyador del Max al millor espectacle infantil o juvenil de 2017 Amour de Joaquín Oregui. Sense oblidar, d’altra banda, la música en valencià amb el concert de comiat que oferirà Paco Muñoz el 24 de febrer.
A més, per tal “d’ampliar l’oferta del Teatre Principal” la secció ‘En paral·lel’ acull cinc trobades amb dramaturgs, actors, crítics, i teòrics del món del teatre. Per aquests primers tres mesos hi són ‘María Pagés o el flamenco orgánico’, Víctor Sánchez amb Cuzco, Carles Alberola i Tic-Tac, Chema Cardeña al voltat del treball de Shakespeare en Berlín, i ‘El sistema d’acollida i la seua implantació en la ciutat de Castelló’.
La temporada de l’Auditori hi ha començat, aquest 3 de gener, amb un concert de benvinguda de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana, amb l’estrena del nou director artístic, Pablo Rus Broseta. Música clàssica a la qual s’hi afegirà posteriorment l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, la Jove Orquestra Simfònica i l’Orquestra Simfònica de Castelló junt amb noms internacionals com Ivan Martin i Galdós Ensemble, James Rhodes o Arcadi Volodos. Pel que fa a l’apartat denominat Auditori Jazz Club, s’esperen les actuacions de Tricia Evy, EGM i Ray Gelato i the Enforcer.
Per últim l’Auditori també oferirà els seus cicles ‘Territori Castelló’ amb les actuacions de Junior Mckenzie i Miguel Verchili y la banda cantino-mediterránea, axí com el cicle ‘Un món de músiques’ amb les actuacions de Lídia Pujol i Javier Corcobado.
Segons expressa Alfonso Ribes, pel que hi fa especialment a l’Auditori “no hi tenen un públic definit”, motiu per què considera que hi fa falta un major procés de “formació”. Amb aquesta línia, s’hi han inclòs doncs dues novetats. Els 'Tallers per a embarassades: amb bombo i platerets', un espai dirigit per una psicòloga i dos músics; i un espai musical per a xiquets de 3 a 7 anys que sorgeix com a idea d’una ludoteca on els pares poden deixar als més menuts mentre hi estan als concerts d’abonament, alhora que serveix per “introduir-los a poc a poc a la mateixa música”.
Al Museu de Belles Arts es podrà visitar l’exposició temporal De paisatges, passejos i paisans: Porcar, Lahuerta, Varela, mostra que reunirà les obres d’aquests tres il·lustres valencians, i al vestíbul La formació de la imatge fotogràfica. Instal·lació del procés fotogràfic i El retrat en la col·lecció fotogràfica de Rafael Marañón. A més, durant el trimestre se celebraran cinc tallers, cursos i seminaris bastants variats, com hi són, per exemple, un taller sobre fotografia i autofoto o un altre que acull 100 anys de les pintures rupestres de la Valltorta.
També hi és destacable en l’Espai d’Art Contemporani, la presentació de l’exposició Ideologia en repose de Manuel Sáez, Espais sensibles de José Antonio Orts- amb la que, segons hi ha avançat des de l’IVC, els mateixos espectadors “acabaran de conformar la mostra a l'apropar-se a les escultures acústiques- el simposi Re-pensar l’Espai organitzat pels amics de l’EACC, el taller La direcció artística. L'Espai escènic del cinema, la instal·lació Sortilegis. Performances de llum i so de José Antonio Orts i el monòleg teatral Psicosis de les 4.48 de Sarah Kane interpretat per Anna Alarcón.
Finalment, el cinema també té el seu lloc amb els cicles de filmoteca. Una oferta que sorgeix de la “sinergia amb el Paranimf de la Universitat Jaume I i el Teatre del Raval” i on es confeccionaran, "per tal de donar-hi més protagonisme", les programacions al voltant de ‘Nou Cinema', ‘El primer Woody Allen’ i ‘Cinema Inèdit’. Programació a la qual s’hi afegeix per primera volta Menuda Filmoteca, destinat als més menuts.